Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem
Qua kostprijs durf ik sterk betwijfelen dat het openhouden van 5 kernreactoren goedkoper zou zijn. Het open houden van de twee reactoren gaat ons ongeveer 1 miljard euro kosten.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220321_93812548
Dus er nog eens drie nog oudere open houden doet er nog eens anderhalf miljard bij
Daartegenover staat dat gascentrales 300 miljoen per stuk gaan kosten
Financieel lijk het mij heel duidelijk….de kernrommel.gaat ons pakken meer kosten dan de gascentrales. Dat doorgerekend in de elektriek prijs mag er al wat gas verstookt worden
Reken bij die kernprutsen nog eens 40 miljard om ze ooit te ontmantelen en u weet dat er voor de rest van mijn leven gas mag gestookt worden wil de kostprijs ven den electriek ooit even hoog zijn als die gemaakt door radioactiviteit.
En voor het milieu…’weet ik het nog zo niet. Als de gascentrales worden ingezet om dalmomenten van duurzame elektriciteitsproductie op te vangen zal dat allemaal nog meevallen. Men moet die kerncentrales wel van cradle to grave vergelijken en het winnen en zuiveren van het uranium mee rekenen.
Ik kan alleen maar besluiten dat de Vivaldi energie politiek exact hetzelfde is als de hier zo bejubbelde Nederlandse. En basis van duurzame energie aangevuld met kern en gas electriciteit.
Vivaldi heeft puik werk geleverd met het,princiepeakkord
|
De link die ge hebt gepost zit wel achter ne betaalmuur. Maar schijnt mij toch ook niet veel academische waarde te hebben.
Het zuiveren van uranium doet men wel best met kernenergie, in plaats van met vervuilende gas, stookolie of kolencentrales.
Ontmantelen moet men toch altijd, dat is geen argument om ze verder open te houden.