Los bericht bekijken
Oud 27 maart 2022, 07:31   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Petitie voor Albanees gezin uit Beringen dat na zes jaar land moet verlaten

Albanees gezin uit Beringen dat na zes jaar land moet verlaten

Dat beloofd voor al de Oekraïners die naar hier gekomen zijn en zullen komen.

Wanneer gaan mensen eens beseffen dat er regels zijn, dat wij al obvervol zitten?

Ieder stadje, dorpje of gehuchtje kent wel zo perfect geïntegreerden die het land moeten verlaten of het land uitgezet worden.

De familie Mita is zes jaar geleden gevlucht vanuit Albanië met de bedoeling om hier een nieuw leven op te bouwen. Maar nu dreigen de vader, mama Ermonela (32), dochter Eralda (15) en zoon Djonis (10) het land te worden uitgezet. De precieze omstandigheden van de uitwijzing zijn niet bekend.

Mama Ermonela beleeft slapeloze nachten. “We begrijpen niet wat ons is overkomen. De kinderen willen hier blijven bij hun vrienden en hun school. Terugkeren naar Albanië is voor ons geen optie. Mijn kinderen spreken heel goed Nederlands en hebben hier hun leven opgebouwd. Waarom krijgen zij die kans niet?”

Zolang de familie niet beschikt over de juiste verblijfsdocumenten, ervaren ze problemen op verschillende vlakken. “Ik wil mijn kinderen een goede toekomst geven”, zegt mama Ermonela. “Maar dat lukt niet zoals het moet. Elke dag moet ik samen met mijn kinderen kilometers wandelen om hen op school af te zetten, omdat ik geen rijbewijs kan halen. Maar ook werken mag ik hier niet en een fatsoenlijke woning kopen voor de kinderen zit er niet in. Sinds we het nieuws kregen dat we het land moeten verlaten, leven we in angst. Telkens wanneer er iemand aanklopt, hebben we schrik dat ze ons komen halen. Maar we blijven positief en we zijn zo dankbaar voor de warme steun van de school, de buurt en de mensen die ons omarmen.”

En de wereldvreemde leerkrachten doen daar aan mee. Zijn die niet in staat om het hele plaatje te overzien?

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220325_96154455

Laatst gewijzigd door reservespeler : 27 maart 2022 om 07:49.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden