Los bericht bekijken
Oud 28 maart 2022, 22:09   #20101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Als je voor het zelfbeschikkingsrecht van het individu bent, zoals ik, dan kan je niet voor globalisering, 24/7 surveillance, digital currency, social credit a la china, woke politieke correctheid, transhumanisme en bestuur zonder verantwoording zijn.

En net met die zaken is “het westen” bezig.

Bewijs heb ik er niet voor, alleen misschien ijdele hoop, maar wat als putin “the last stand” is tussen de “you will own nothing and be happy” maatschappij en “ vrijheid” is?

Wiens kant kies je dan?
Wel, dat is nu echt wel nieuw voor mij: Poetin als grote vrijheidsstrijder. Ongetwijfeld kan je dat proberen in te passen in een mooi sprookjesboek, maar die puzzel laat zich toch niet leggen in de werkelijkheid.

Als er nu één samenleving is waar de poot van het centraal gezag zwaar doorweegt, dan is het wel Rusland. Politieke tegenstanders riskeren opgesloten te worden, burgers bestraft als ze een ander narratief verkondigen... En wie denkt dat digitaal geld niet in toenemende mate zijn weg vindt in Rusland of dat bewakingscamera's onbestaande zijn, is er toch aan voor de moeite.

Het is ene valse premisse om ervan uit te gaan dat de oorlog die Poetin heeft gelanceerd tegen Oekraïne daarover gaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden