Los bericht bekijken
Oud 20 maart 2005, 14:15   #5
PurpleQueen
Partijlid

PurpleQueen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Moeten we religieuze scholen houden of afschaffen?
Waar is een school voor bedoeld? Voor het uitdragen van religieuze propaganda, of voor het leren van vakken die belangrijk zijn voor het leren van een beroep en de algemene ontwikkeling. Ik denk het laatste.
Een school dient naar mijn mening een neutrale plek te zijn, en dient zich niet uit te spreken over het wel of niet bestaan van een God. Als ouders willen dat een kind iets leert over God, dan kan dit thuis of in de kerk, moskee of tempel.
Een school hoeft geen neutrale plek te zijn. Als je je kinderen naar een katholieke school stuurt, dan weet je dat. Je weet dat je kind onderricht zal krijgen in de Bijbel en andere godsdienstige thema's. Bovendien is het "religieuze propaganda" zwaar overdreven. Ik heb zelf lange tijd in het katholiek onderwijs schoolgelopen (kleuterschool, lagere school en middelbaar). Nooit is ons iets opgedrongen en we werden niet verplicht erin te geloven. Respect hebben is genoeg. Bovendien dienden de lessen godsdienst niet alleen om ons iets bij te brengen over "Jezus", "God" enz. In het laatste jaar leerden wij dingen over de Griekse filosofen, er zat psychologie in de lessen godsdienst...