Los bericht bekijken
Oud 2 april 2022, 17:23   #1
Eurosceptic
Minister

Standaard Kan een goede vriendschap toch ten einde lopen?

Hebben jullie al ooit vrienden verloren door externe figuren die alles kapot maken?

Ik denk aan een partner die niet tolereert dat je nog regelmatig contact hebt met je vrienden.

Bij mij kort samengevat: We waren een groep van 10 mensen. 6 waren de harde kern die mekaar ruim 10 jaar goed kennen. Enkele anderen gaan mee op stap, maar hebben niet dezelfde band.

Toen ik 10 jaar geleden bij de groep kwam, had ik een geweldige klik met 1 ervan. Laten we hem Dirk noemen. We werden goede vrienden, eigenlijk beste vrienden. Maar de buurjongen van Dirk voelde zich bedreigd door mij. Plots was Dirk niet meer alleen voor hem. Ze kennen mekaar al sinds de kleuterklas. Buurjongen (Klaas) moest zijn vriendschap delen en heeft zich gedurende 10 jaar steeds tegen me verzet. Vooral door pogingen om me buiten te sluiten als de groep samenkwam. Maar anderen gingen er niet in mee, en stuurden me dan een bericht.

Doorheen de jaren werden de streken van Klaas steeds erger. Soms echt gemene zaken. Ik heb Klaas nooit aangevallen omdat ik weet dat hij als kind beschadigd is (pleeggezin, mishandeld door ouders). Klaas klampt heel erg aan Dirk, en is bang om zijn positie als beste vriend te verliezen. Begon mij dus aan te vallen. Ik heb het lang genegeerd. Maar het werd op een keer te vermoeiend en ik nam afstand van de groep.

Als er 1 rotte appel in zo'n groep is, heeft de vriendschap met alle anderen dan nog wel een kans op slagen?
Ik heb zoiets van "we zijn een groep of we zijn niks". Door het gezinsleven zien ze elkaar gemiddeld 1 keer per maand, in groep. Ik zie niet hoe ik met goede kerels een vriendschap kan onderhouden als we niet in groep kunnen samenkomen.

In andere groepen zag ik deze zelfde dynamiek, maar dan door een relatiebreuk tussen man en vrouw. De groep moet dan 1 van de 2 kiezen, en de andere verliest contact met iedereen.

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 2 april 2022 om 17:25.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden