Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
(...) ondertussen bereiken ons steeds meer berichten over een sterke toename van de spanningen tussen de verschillende bevolkingsgroepen in Israël [Guderian bedoelt Libanon, denk ik - malinois]: christenen, moslims, Druzen. De burgeroorlog in Libanon zou opnieuw dichterbijkomen. Het is duidelijk dat de piratenstaat Israël voordeel heeft bij zo'n situatie, en het bovendien ook de verdere bezetting van de Golan-hoogvlakte "rechtvaardigt".
|
Hoewel ik hoegenaamd geen fan ben van Guderian (en niet alleen omdat ik niet geloof in zijn Mossad-theorie) vind ik het jammer dat hier niet verder ingegaan wordt op de vrees die hij geuit heeft in de openingspost van deze afgedwaalde discussie.
Wie ook de moord op oud-premier Hariri op zijn geweten heeft, de gevolgen voor de vrede in Libanon zijn angstaanjagend.
Iedereen lijkt het wenselijk te vinden dat de Syrische bezetter zich terugtrekt uit Libanon. En theoretisch is daar veel voor te zeggen, al was het maar omdat zo'n vreemde bezettingsmacht ondemocratisch is en niet eeuwig houdbaar, maar ze heeft wel gedurende meer dan 20 jaar de vrede bewaard in dat door vreselijke burgeroorlogen verscheurde land.
De honderduizenden die dezer dagen op straat komen, zowel in pro-Syrische als in anti-Syrische manifestaties, doen het ergste vermoeden als Libanon opnieuw aan de oude binnen- en buitenlandse machten is overgeleverd.
Ik weet ook niet wat de (beste) oplossing is, maar ik vrees dat het verdrijven van de Syriërs niet zo'n vreedzaam proces zal zijn als de recente "revoluties" in Oekraïne en Witrusland.
Nu ja, het verdrijven zal misschien nog gemakkelijk zijn (wie weet is Syrië opgelucht dat het eindelijk dat wespennest kan verlaten, op veler verzoek) maar wat zal dat allemaal ontketenen?
Met andere woorden: hoe sterk is de Libanese democratie? Hebben de bezetters hun aftocht voorbereid door stevige politieke structuren op te bouwen?
Dat is bang afwachten.