Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Wat moet u juist weten?
Ik kan u alvast vertellen dat de 101ste Jäger Division toen onder bevel stond van Generalmajor (vanaf 1/4/43 Generalleutnant) Emil Vogel. Die behaalde trouwens op 7/8/43 het Ridderkruis.
Het 17de leger stond tot 24/6/43 onder bevel van Generalobert Richard Ruoff en daarna van General der Pioniere Erwin Jaenecke.
Legergroep A stond onder het bevel van Generalfeldmarschall Ewald von Kleist.
Als ik mij niet sterk vergis vocht de 101ste Jägerdivision o.a. in de strijd om het Tamanschiereiland, om de Duitse terugtocht te dekken. Zie ook de film Cross of Iron, van Sam Peckinpah, waarin James Coburn de rol speelt van een Duits onderofficier (Steiner), uit de 101ste Jäger Division.
|
Wel, het is die film dat ik moet bespreken. Ik moet een historische kritiek uitvoeren voor B. Dewever, dus alle info over specifiek 101ste en 17de is welkom, VOORAl alle soorten gegevens over de slag van Kuban, oftewel zoals u zegt de verdediging bij het schiereiland Taman, en de daaropvolgende terugtocht naar het Krim+de omsingeling van 17de leger in het Krim (dat was rond november 1943, toen de Ostwall viel). Ik heb dus bitterweinig info gevonden over Kuban/Taman, wordt volledig vergeten in de geschiedenisannalen.
Alleszins al bedankt voor die kleine info, hopelijk kan u of iemand anders mij nog verder helpen.