Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Streng maar rechtvaardig, niet te zachtaardig.
en altijd consequent in uw handelen.
En dan valt 90 % van de hondenbezitters al af want vooral met dat consequent hebben ze het verschrikkelijk moeilijk.
Dan hebben we het nog niet over dominantie gehad. Je zal maar met 60 kilo niet gecastreerde scheper de baan over moeten die dan ook nog eens den dominante kloot gaat uithangen.
|
Honden, zijn in zekere zin in vergelijking met hun wilde neven de Wolf, door ingrijpen nooit helemaal volwassen.
Streng en rechtvaardig ja, consequent zijn is het allerbelangrijkst. Toch is lief en goed zijn voor uw huisdier als het kan, wel belangrijk. Het zijn zeker tegenwoordig zowat gezinsleden en honden zijn van nature groepsdieren. Juist dit is goed gedrag belonen. Een goede 'alpha' corrigeert niet alleen, maar beloont ze ook. Dit kan zijn door spelen, aaien, ze niet in hun hok of bench stoppen, maar als het kan bij hun gezin laten.
In mijn ervaring zijn juist baasjes met grote honden hier bewuster mee bezig, dan baasjes van kleinere honden, die vertonen in mijn ervaring vaker gedrag wat gecorrigeerd moet worden.
Maar om in uw voorbeeld te blijven, die Scheper kan tegelijkertijd voor z'n mensen een geweldige familiehond zijn. En ook uw Scheper, zal zijn of haar honden hebben met wie ze wel kunnen opschieten.
Kortom valt allemaal wel mee, maarja ik ben ook opgegroeid met honden, sinds ik in de wieg lag. De beste les qua honden heb ik van m'n vader geleerd, ja hij laat ze uit, speelt soms met ze, af en toe een beloning (toen we kinderen waren, waren we betere slachtoffers voor onze honden), maar hij was ook altijd het meest rechtlijnig. Dus als het moet, streng maar rechtvaardig, want hoe lief wij ook waren, voor m'n pa, gingen onze honden altijd door het vuur, de duidelijke alpha, lief zolang het kan, streng wanneer het moet.