Vlaams behang, cultuurfascisme
Nogmaals kwam het voorbij, gisterenavond op TV.
En weer gaat mijn bloed koken. Als uitbater van een galerij zie ik het al voor me: een formuliertje, in drievoud in te vullen, inleveren bij het VB met een aanvraag ok hetgeen ik wil laten zien wel overeenstemt met de partijpolitiek.
Stelletje fascisten! Waar bemoeien jullie je mee, in godsnaam?
Een Zwitserse stichting trekt zijn subsidie terug, nadat het VB een bepaalde tentoonstelling maar niets vond. Gôh, gek dat het uit die kring moet komen, zo'n terugtrekking. Ik zie het nog gebeuren, dat ik groepen VB-ers voor mijn deur ga krijgen, die er posten. Puur om te voorkomen dat mensen komen kijken naar tentoonstellingen. Simpelweg onder het mom: "entartete kunst is niet meer toegestaan in België".
De heer mortier: Vlaanderen heeft op dit moment in de wereld een hele positieve uitstraling als het gaat om theater. Hier kan worden geëxperimenteerd. De negatieve uitstraling van Vlaanderen komt echter geheel voor het conto van het Vlaams Behang. En dat is feit. Zeg "VB" en een buitenlander schrikt. Zeg theater en mensen staan te juichen.
Weet je wat het is?
Jullie vloeken op een excess. Maar die excessen zijn nodig om uit te zoeken waar de grenzen liggen. Soms gaat het te ver, soms niet ver genoeg. En de mediaan die daaruit ontstaat, is een balans die wordt gezocht. Dit is een kleine, zéér waardevolle groep theatermakers. Zij zorgen ervoor dat de massa over enkel jaren kan genieten van de gepolijste vormen ervan. En zoals gewoonlijk vinden ze dat weer fantastisch, op een paar cultuurfascisten na.
Het proberen te misbruiken van kleine groeperingen zal jullie nog duur te staan komen, Vlaams Behang! Óf cultuur verdwijnt en er blijft enkel nog artete kunst over, óf jullie krijgen zulk een pak rammel bij de volgende verkiezingen, dat die wolf van jullie, dewinter, 3 jaar met sterretjes voor zijn ogen wandelt. Ik hoop het laatste, en anders zie ik België, na Nederland, vanzelf leeglopen. De beste cultuur verdwijnt, vanwege het slechte klimaat. Het kapitaalculturisme, het cultuurfascime blijft.
|