https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220423_97066215
Het zou er nog aan mankeren dat ze niet voor het volk zouden zijn.
HBVL 2304-2022
“Van het volk en voor het volk”. Met een nieuwe slagzin en logo heeft CD&V zaterdag op een congres in Antwerpen de partij opnieuw in de markt gezet als “volkse centrumpartij”. “Wij waren en zijn de partij die het doet voor de gewone mensen”, zei voorzitter Joachim Coens. “Het volk is ons te dierbaar om het aan de extremen over te laten”.
Op het podium van de Koningin Elisabethzaal, waar een cafésetting de volkse intenties van de partij moest verbeelden, stond Coens stil bij de achteruitgang van de centrumpartijen, die “te elitair” en “te ontworteld” zijn geraakt en “er te weinig in slagen om de zorgen van de gewone mensen te benoemen en te beantwoorden”.
Radicale partijen winnen terrein, maar volgens Coens willen de meeste mensen eigenlijk niet voor extreemrechts of -links stemmen. “Dit vacuüm moet ingevuld worden door een echt volks centrum.
Dat volkse centrum moeten wij zijn”, betoogde Coens, die betreurde dat CD&V dat label stilaan is kwijtgeraakt. “We vergaten te zeggen van waar we komen en voor wie we aan politiek doen”.
Tja, als wolligheid de hoofdmoot is van je partij, dan kan je niet verwachten dat je de stem van de kiezer nog krijgt.
De traditionele CD&V stemmer haakt niet af, hij sterft gewoon uit.