Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Voor de Weldenkenden van Links moet cultuur blijkbaar steeds een elitair trekje hebben. Cultuur mag vooral niet populair zijn bij de grote massa, want voor de Linksen is populaire cultuur blijkbaar steeds minderwaardige cultuur.
|
Zo, denk jij dat?
Waar denk je dat "kunst voor de massa" vandaan komt? Zomaar, uit het niets onststaan? Echt wel, dat daar eerst "elitaire groepen" aan vooraf zijn gegaan. De groten, de massaspelers, plukken daar de vruchten van en brengen dat voor een groot publiek. Zo is het altijd gegaan, zo zal het altijd gaan.
Toets Tielemans was een begenadigd jazzmuzikant, vèr voordat hij doorbrak. In die tijd speelde hij in jazzclubs met "elitair" volk en internationale artiesten. Later is hij doorgebroken en hoefde hij in dat soort clubs niet meer te spelen. Hij trok volle zalen en die jazzclubs trokken nieuw talent aan. Was het niet voor die clubs, wie weet wat Toets Tielemans was geworden. Uitbener misschien in het slachthuis?
Citaat:
Allerhande experimenteel avantgardistisch theater vinden ze toch zo geweldig. Dit soort theater wordt dan ook rijkelijk voorzien van allerhande overheidssubsidies. Culturele evenementen waar WEL volk op afkomt (geen avantgardisme dus), zoals bijvoorbeeld operette, kan niet rekenen op overheidssubsidies.
|
Hebben ze ook vaak niet nodig; ze zijn grotendeels zelfbedruipend. En anders gezien: de theaters waar ze spelen worden wel gesubsidieerd. Die kunnen dus een groot gedeelte van de opbrengst naar de theatergezelschappen laten vloeien. Met een zaal voor 500 mensen werkt dat, met een zaaltje voor 80 niet.
Citaat:
Waarom ? Wel, het is een bij het volk populair genre, en voor de Linkse Denkers (wat een contradictie)) dus niet elitair genoeg. Ik kan hier als voorbeeld de Dansaertvlamingen van Brussel noemen.
|
Gelul. Ook ik loop voor de massa uit in mijn denken, doen & laten. Dat heeft nauwelijks iets met "elitair" te maken. Het betekent echter wèl dat ik mij stierlijk verveel bij "regulier" theater. Waarom? Omdat ik vooral
de invloeden zie van waar het theater is ontstaan. Dat maakt het niet slecht, dat maakt het slechts voor mij ongeschikt.
Citaat:
De Cultuurbeleving van Linksen gaat wonderwel samen met hun de Morgen-gehalte. Het moet pseudo-intellectueel zijn ; steeds met een belerend vingertje, zeer zelfingenomen, en vooral niet te populair bij de plebeeërs in de straat. Want de Linkse Denkers staan op cultureel en intellectueel niveau toch zoooo ver verheven boven Jan-met-de-pet.
|
Heeft niets met pseudo te maken, al moet ik toegeven dat in deze wereld ook genoeg kaf tussen het koren loopt. Dat is hetzelfde als met de nationaal-politiek van VB: daar lopen ook (veel!!!) fascisten, nazisten, racisten en stalinisten tussen. Doe mij dan maar die "elitaire" wereld van cultuur. Die doet tenminste niemand kwaad.