Los bericht bekijken
Oud 21 maart 2005, 15:47   #17
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Goed gezien. Alleen jammer voor u dat het niet klopt.
Zeg, stigmatisant, even wat anders: ben je zèlf naar die hesptentoonstelling geweest? Ik niet, dus ik kan mij enkel een oordeel vellen daarover via verhalen van derden. Echter: het idee wat erachter ligt, het principe van de conceptuele kunst is waar het uiteindelijk om draait. En ik kon mij daar wel in vinden; het gevoel erachter was goed. Dat u dat verkwisting van belastinggeld vind, zegt meer over uzelf dan over de waarde van het kunstwerk toentertijd.

En misschien wás het "over the top". So what? Er wordt ook voldoende gemaakt wat niet spraakmakend genoeg is. En de balans tussen beiden is fragiel én belangrijk. Dat u daar niet mee instemt, betekent vooral dat deze "elitaire discussie" aan u niet is besteed.

Of, zoals een 'wijs' iemand ooit zei: "Schoenmaker, blijf bij je leest".

Wat Dewinter nu deed, was cultuurfascisme. Graaien in een pot waarvan hij niet weet wat het inhoudt, al beweert hij van wel. Hij wéét niet wat conceptuele kunst is. Hij snápt niet dat sommige kunstenaars jaren aan een stuk van droog brood moeten leven, simpelweg omdat het ze 10 jaar kost om een goed concept te vinden, te maken, te scheppen.

Denk je maar eens in: als die voorstelling die nu zo bekritiseert wordt door VB een succes geworden was, en gebracht zou worden naar de grote theaters, zou Dewinter weinig te klagen hebben, dus? Want dan zou het zijn subsidiegeld waard geweest zijn?

Dat dit niet gebeurt, is voor de kunstenaars het ergst: zij willen uit de spiraal van afhankelijkheid breken, door een goede voorstelling te scheppen die voor hen de weg vrijmaakt naar een bepaalde onafhankelijkheid. Dat dat wéér niet is gelukt, betekent dat ze in een volgende voorstelling wéér afhankelijk zijn van subsidie en wéér moeten buigen en knikken voor de zwarthemden-cultuurpolitie van het VB.

Laatst gewijzigd door Mephisto : 21 maart 2005 om 15:53.
Mephisto is offline