Los bericht bekijken
Oud 8 mei 2022, 12:02   #23745
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is inderdaad zo. De grote ambitie van de oproerkraaiers uit 1830 om het Nederlands (toen nog eerder beperkt tot Vlaams dialect) helemaal uit te roeien is grandioos mislukt. Maar ze zijn er, zelfs tot op heden, wel in gelukt om in ons Vlaams onderwijs het Frans nog steeds meer uren toe te kennen dan aan de wereldtaal die het Engels is.

Ik vind het ergens jammer dat de verfransing niet gelukt is in het grootste deel van Vlaanderen. Nederlands is een lelijke taal, waar je niets mee bent buiten de benelux, en in feite helemaal niet de taal van de Vlamingen maar van de Hollanders. De meeste Vlamingen spreken ook een soort overgangstaal tussen AN en dialect. Of gewoon dialect in West-Vlaanderen. AN heeft dan gewoon de rol van het Frans overgenomen, wie chique wil doen of met "Brusele" zaken doet, doet een poging om AN te spreken.
En in Amsterdam spreek ik gewoon tegen iedereen Engels, hoewel ik er na 12 jaar in Nederland te werken er eindzlijk in geslaagd ben om mij volstrekt verstaanbaar te maken in Nederland.

https://youtu.be/X1heZeJSZIU
tomm is offline   Met citaat antwoorden