Los bericht bekijken
Oud 10 mei 2022, 12:33   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En dan rekenen ze de Renault Twizzy 80km/u versie als "auto".
Ben benieuwd wanneer we de Citroën Ami's gaan zien.
De Ami kost ~8000 €: https://www.citroen.be/nl/ami.html

dus zelfs goedkoper dan die Ligier- en Axiam-dieseltjes:

Waarom geen kleine benzines bij brommobielen?

Die nog altijd idiote reglementering lees je hieronder:
Citaat:
https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-...-diesel-rijden

Waarom ‘auto’s zonder rijbewijs’ op diesel rijden

Zogenaamde ‘auto’s zonder rijbewijs’ behoren al jaren tot ons autolandschap. De meeste mensen denken dat dat allemaal benzinewagentjes zijn, maar zij slaan de bal mis want het zijn voornamelijk diesels. Hoe dat komt? Lees even mee…

Geschreven door David Leclercq | 25/11/2021

Dé grote verrassing is dat het gros van de ‘auto’s zonder rijbewijs’ wordt aangedreven door een dieselmotor. Eigenaardig, want ze leggen over het algemeen weinig jaarlijkse kilometers af.

Om te begrijpen waarom diesel en brommobielen in dezelfde zin worden genoemd, moeten we 40 jaar in de tijd teruggaan, tot het moment waarop de eerste ‘auto’s zonder rijbewijs’ opdoken. Er werd toen gespecificeerd dat “de cilinderinhoud van de motoren met ontsteking” niet groter mocht zijn dan 50 cm3, een regel die tot veel betrouwbaarheidsproblemen heeft geleid. Van toen af aan werden dieselmotoren die geen ontsteking hadden – omdat de brandstof vanzelf ontbrandt door zijn compressie – geleidelijk aan gebruikt.

Nieuwe regels

Tegenwoordig gelden er andere regels, in het bijzonder voor de dieselmotor waarvan de cilinderinhoud niet hoger mag zijn dan 500 cm3 (maar het is nog steeds 50 cm3 voor benzine!). Twee motorfabrikanten beheersen de motormarkt in kwestie (het Italiaanse Lombardini en het Japanse Kubota) met krachtbronnen die ongeveer 8 pk en 20 Nm produceren.
Noteer hierbij dat het verbruik niet hoger ligt dan 2,5 of 3 l/100 km, waardoor deze microvoertuigen meer dan 500 km kunnen afleggen tussen twee tankbeurten, een zeer respectabele afstand.

Evolutie naar elektrisch rijden
[....]

Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2022 om 12:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden