Los bericht bekijken
Oud 16 mei 2022, 06:51   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Alleen deeltijdse jobs in de zorg maakt de job niet aantrekkelijk.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220516_91625016

Absurde situatie in de zorgsector: “Onze directie wil niet dat we voltijds werken”
‘Meer personeel voor de zorgsector!’ ‘De job moet aantrekkelijker worden!’ De Dag van de Zorg stond afgelopen weekend opnieuw in het teken van het personeelstekort. Toch werken vandaag veel personeelsleden verplicht deeltijds, terwijl ze meer zouden willen werken.

De journalist van dienst heeft blijkbaar niet begrepen wat de directie juist bedoelde met piekmomenten.

Het is zo dat er in een WZC 3 piekmomenten ezijn.
Dat is:
  • In de ochtend
  • In de middag
  • In de avond

Op die momenten heb je veel personeel nodig, op de rest van de dag heb je veel minder personeel nodig.
Daarom werken de meeste WZC's (eigenlijk allemaal) met deeltijdse werkkrachten.
Mensen, die een gekapte dienst willen doen, hebben veel meer kans op een fulltime job, omdat ze in de dode uren, naar huis kunnen gaan.

Maar een gekapte job heeft ook nadelen hé, je moet twee keer per dag naar je werk gaan, je hebt veel minder tijd voor je kinderen, want op het moment dat zij naar school moeten gaan of terug komen van de school, ben jij aan het werk.
Wat de oplossing is, weet ik ook niet, maar iedereen een fulltime geven omdat het de job aantrekkelijker maakt, is helaas niet betaalbaar.

of....

Of de zorgkundigen zouden een veel bredere opleiding moeten krijgen waardoor ze ook animatie kunnen geven of de kamers kunnen poetsen of / en andere dingen voor hun rekening kunnen nemen.
Maar meestal is de kuisvrouw nog iets goedkoper in loonschaling en is dat ook niet echt aantrekkelijk voor de zorgkundige.

Het lijkt absurd. Terwijl de hele zorgsector smeekt om meer personeelsleden, werken opvallend veel mensen er deeltijds. Dat is vooral bij zorgkundigen in de woonzorgcentra het geval. Ruim zestig procent van hen werkt deeltijds, en lang niet alleen omdat ze dat zelf willen. “Onze directie wil niet dat we voltijds werken”, zegt Romina De Amicis (45), zorgkundige in woonzorgcentrum Toermalien in Genk. Daar is ze met een halftijds contract begonnen en intussen is ze doorgegroeid naar 75 procent. “Daardoor gaat het nu financieel iets beter. Maar toen ik nog 50 procent werkte, kwam ik als alleenstaande mama niet rond om iets te huren. Gelukkig kon ik in die periode samen met mijn tweeling bij mijn moeder inwonen.”
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden