Die schuld wordt straks lastig, wanneer de rente gaat stijgen. Maar van pessimisme geen sprake, bij Di Rupo en Dolimont.
Die laatste, een erg jonge minister van de MR, is opvolger van Jean-Luc Crucke (MR) en haalde vanmorgen uit:
“Mijn model is niet Vlaanderen. Als men het gebrek aan solidariteit zag, op het federale niveau, na de overstromingen in Wallonië, dat is niet de visie die ik verdedig”, zo stelde hij.
Had Vlaanderen dan (weeral) financieel moeten bijspringen?
Had Federaal iets meer moeten doen?
Misschien had het treinstationneke in Bergen iets soberder mogen zijn, want uiteindelijk is dat ook federaal geld (via de NMBS). Het project moest groots zijn omdat Bergen in 2015 de culturele hoofdstad van Europa zou zijn. Alleen was er in 2015 alleen een bouwwerf te zien.
Voor de NMBS, die het nieuxe station in 2007 begroot had op 37 miljoen, liepen de kosten ook hoog op, meer dan 5 keer zoveel als oorspronkelijk begroot was (200 miljoen).
Het prijskaartje van het nieuwe treinstation in Bergen is verdubbeld tot 324 miljoen euro. De NMBS hoopt het megaproject in 2023 af te werken, acht jaar later dan gepland.
Wie met de trein de Waalse stad Bergen bezoekt, start de dag in een apocalyptisch landschap. Waar in 2015 een spiksplinternieuw station van de Spaanse sterarchitect Santiago Calatrava moest verrijzen, bevindt zich al jaren een werf waar weinig gebeurt. Betonnen trappen leiden naar een ontoegankelijk platform, een gammele brug brengt reizigers over de sporen, de loketten huizen in containers.
Het prijskaartje van het gigantische project is intussen verdubbeld. 'De initiële kostprijs van het project van het station van Bergen bedroeg 170 miljoen. Vandaag is die opgelopen tot 324 miljoen euro', antwoordde federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) woensdag in het parlement op vragen van Kamerlid Eric Thiébaut (PS).