Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
Ouderdom heeft er niets mee te maken, dat is een drogredenering. De overgrote massa van de financiële middelen zit in Vlaanderen bij de ouderen.
Voor conservatieve beleggers is er inderdaad weinig tot niets te rapen. Dat is al sinds 2015 zo trouwens.
Wie niet wil/durft beleggen, en zijn geld op spaarrekeningen wil laten staan moet maar de inflatie ondergaan.
Zelfs na de huidige (flinke...) correctie door Ukraïne staat het geannualiseerd rendement op 5 jaar van mijn ptf nog altijd boven de 5% dus ik maak me totaal geen zorgen in die inflatie.
Men vergeet te snel, en redeneert op veel te korte periode...
De vorige correctie (toen Covid op de beurs 'explodeerde' dus in maart 2020 duurde ook +/- een half jaar, daarna was alle verlies weg en hebben we een dik jaar lang een echt uitzonderlijke stijging gehad, meer dan 10% in 1 jaar. Toen kloeg niemand  Men lijkt dat snel gewoon te worden en zelfs normaal te vinden
Wie enkel de feestjes wil zien, en in paniek slaagt bij elke correctie moet maar zijn geld op spaarboekjes zetten en de inflatie erbij nemen.
|
Er zal inderdaad veel geld bij ouderen zitten, en velen van die ouderen zullen al onder de hoede zijn van een bankadviseur. Bankadviseur die voor de bank quasi even veel verdient als hij die ouderen naar staatbons leidt, dan als hij die ouderen in aandelen laat beleggen. Komt daarbij dat aandelen zelf voor hem veel te veel werk is. Schiet over beleggingsfondsen, waarvan ik ook niet weet, als hij het profiel van zo'n oudere heeft bepaald, en als dit eerder naar de conservatieve kant is, zich gaat wagen met een beleggingsfonds met teveel aandelen. De winst is voor hem altijd verzekert, dus waarom zou hij risico lopen op latere problemen.
Maar om het kort te maken, het eenvoudigste lijkt mij, voor een zeer groot gedeelte onder ons, gewoon een etf op de wereldindex (bvb iwda).