Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
Erw, je hebt het toch wel erg met winkels hé.
Soms stel ik mij de vraag of al die energie de moeite waard is.
|
Welja, want totale onwetendheid kan beide kanten opgaan he.
Een maand terug kocht ik voor 2 euro een trekhaak voor een auto. Dat personeelslid moet waarschijnlijk gedacht hebben dat het een haak van een gesloopte kapstok of zoiets was lol. Ik ben er zelf niks mee want geen auto, maar als ik iets van honderden euro's zie liggen voor een paar euro, laat ik het toch niet liggen.
Ik rij elke dag met de fiets, voor de sport. Dat valt goed te combineren met die winkels aflopen, het geeft zelfs een motivatering, een doel, om bij slecht weer toch die stap buiten te zetten.
Bvb gisteren was er in 1 een soldenverkoop van kledij, schoenen. Zaken die X maanden onverkocht bleven, meestal gewoon omdat ze veel te hoge prijs plakten en/of geen enkele moeite hadden gedaan om de schoenen er toch een beetje deftig uit te laten zien. Je ziet soms botten met een halve kilo aarde hangen in het profiel van de zolen. Dat je je afvraagt waarom ze in hemelsnaam niet dat beetje kuiswerk willen doen. Ze hebben tijd zat, want de ene keer staan de schoenen met de tippen naar links geordend, de andere keer naar rechts, en nog een andere keer staat de rechter als een ballerina gekruist over de linker lol.
Vuil en geprijsd 10 of 15 euro.
En dan, maanden later, beginnen ze plaatsgebrek te krijgen voor wat nadien binnenkwam. Hopla, heel de boel in soldenverkoop, aan 1 euro.
En ik maak dat ik er dan ben op openingsuur en drum mee.
In dat laatste de laatste jaren wat minder fanatiek, wegens al zoveel hebbende.
Het is niet dat dat personeel oliedom is en enkel oliedom kan blijven he.
Ik heb ze ook zien bijleren. Zien hogere, of lagere prijzen plakken, later. Maar het probleem is dat het "sociale tewerkstelling" is. Eenmaal ze wat bijgeleerd hebben specifiek voor dergelijke winkel, worden ze "gedetacheerd" naar elders, een beetje als een bedrijf dat stelselmatig ervaren personeel buitenbonjourd om telkens nieuwe groentjes in hun plaats te zetten. Zeg maar het omgekeerde van wat de prive sector doet.
De blijkt uit alles. Bvb, telkens er in die winkels allemaal nieuwe gezichten zijn, staan er een tijdje geen versterkers luidsprekers gereedschap ed te koop.
Omdat dat nieuwe personeel ze "frontkoopt", ze halen de rekken niet om te koop te zijn voor de klanten.
Pas als de nieuwe personeelsleden, net als de vorige lichting "hun gerief hebben", vind je die zaken weer te koop.
Maar terug naar brolproducten, gisteren een muts met etiket Zeeman gekocht, voor 10 cent, in die soldenverkoop.
Zag er gloednieuw uit, mooie nopjes, harige bol, leuk.
Echter, miskoop blijkende.
Je kon het haar van die bol er zo los uit halen.
Dito de wollige bolletjes. Vingers hangen vol plukjes.
En daarmee voeg ik hier nu een nieuw punt van brolherkenning toe.
Vesten en andere kledij, met wolachtig uitziende bedekkingen, trek daar eens aan, voor je ze koopt.
Gisteren was niet de eerste keer, het was de zoveelste keer, genoeg keren, om dit tot herkenpunt te brengen.
Ik heb het voorbije jaar al een aantal keren kledij van dergelijke stof / uitzicht zien liggen en meegenomen, om dan vast te stellen dat het haar en de pluche er gemakkelijk tot zelfs vanzelf van los komen.
De precieze uitleg, weet ik nog niet.
Hebben ze een basis van siliconen gespoten, waarin het haar / de wol dan ter hechting werd geduwd?
Hebben ze knopingen van weefsel te weinig strak gemaakt?
Geen idee.
Siliconen lijkt me het meest plausibele.
Ik heb, van diezelfde Zeeman, al eerder ondergoed gezien, waarvan de patroondelen niet meer zoals vroeger "normaal" was, samengenaaid waren, maar samengeplakt, met siliconen. De "naden" kwamen al vanzelf los, gewoon effe in de zon leggen volstond daarvoor allicht al, haha.