Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Nog eens, het bewijs van een causaal verband moet geleverd worden door diegene die de causale bewering naar voren schuift. Zeggen "aangezien je zelf geen andere causale link hard kan aantonen, is de mijne hierbij dus bewezen" is niet hoe wetenschap werkt he.
|
Ik beweer niet dat ik aan 'wetenschap' doe.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Je weet evengoed als ik dat men die cijfers niet kan vergelijken: de testpolitiek in Bulgarie zal anders zijn dan die in Portugal he.
|
Ik zou niet weten waarom men het aantal 'gevallen' niet zou kunnen vergelijken, ALS MEN REKENING HOUDT MET HET AANTAL TESTEN, DE POSITIVITEITSGRAAD, EN HOE DEZE AANTALLEN ZICH IN DE LOOP¨VAN DE PANDEMIE VERHOUDEN TOT ELKAAR. Mocht Bulgarijë minder testen, maar een hogere positiviteitsgraad hebben dan Portugal, dan zou ik uiteraard akkoord gaan met u. We zien echter het omgekeerde. We zien dat vóór de dominantie van Omikron, Portugal wat meer testte dan Bulgarijë. Dat kan verklaren waarom het totale aantal 'gevallen' in Portugal ook iets hoger was, en waarom Bulgarijë over het algemeen een hogere positiviteitsgraad kende. Sedert de verspreiding van Omikron is dit echter helemaal veranderd. We zien nu dat Bulgarijë weinig test, maar tegelijkertijd is ook de positiviteitsgraad laag. Bulgarijë heeft dus weinig 'gevallen' omdat er gewoon weinig infecties zijn. Portugal test nu ongeveer evenveel als voor de eerste Omikrongolf, maar de positiviteitsgraad gaat door het dak met ~50%, terwijl vóór de huidige golf de hoogste positiviteitsgraad ~20% was. Portugal heeft dus zeer veel 'gevallen', omdat er zeer veel infecties zijn.
Een voorbeeld van een land dat de laatste weken amper 'gevallen' registreert omdat er praktisch niet getest wordt, is Nederland, dat een veel hogere positiviteitsgraad (en vaccinatiegraad) heeft dan Bulgarijë.
Vetgedrukte is niet onderbouwd en maakt de dingen onnodig ingewikkeld. De meer plausibele verklaring is gewoon dat gevaccineerden vatbaarder zijn voor infectie door de huidige dominante varianten, in plaats van dat Bulgarijë, Roemenië, Zuid-Afrika, ... allen plots tegelijkertijd hun testpolitiek radicaal veranderd hebben. Het is ook bekend dat vaccin-opgewekte antilichamen infectie kan bevorderen, zoals u wel weet.
Zie ook bijvoorbeeld:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34384810/