Los bericht bekijken
Oud 30 mei 2022, 10:47   #11
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat doen we in de Voerstreek he. Voor zover ik weet zijn de Fransen toen Belgie niet binnengevallen.

En ja, eerlijk gezegd, ik zie niet in wat de Fransen zich te moeien hebben mochten we zoiets wat uitgebreider doen. Op zijn zwaarste zullen ze diplomatiek wat wind maken, maar denk jij echt dat Frankrijk Oostende gaat bombarderen als we in de Voerstreek een franstalige school verbieden ?
Hoe cultureel tolerant is Frankrijk in Corsica, in de Elzas, in Catalonië, in Baskenland, in Bretagne ...?
Vlaanderen komt haar verplichtingen na in de Voerstreek, hetgeen niet of veel minder het geval is in Komen-Waasten en in tal van tweetalige gemeenten, die onder Waals of Brussels bestuur vallen.

Tijdens de periode waarbij West- en Oost-Duitsland weer tot één staat omgevormd werden, heeft het weigerachtige Frankrijk een vrije hand bedongen in heel België mocht dit land scheiden. Gewiekst als ze zijn, zullen ze Duitsland dan wel de Oost-Kantons in het vooruitzicht gesteld hebben.

En ja, mocht de Franse taal in heel België verboden worden, dan zie ik ze ook in staat om Oostende, Gent of Antwerpen met militaire middelen te gaan bestoken, als dit hen goed zou uitkomen. De Fransen zijn net als de Russen geen engeltjes.