Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Dat moet ten alle prijze vermeden worden, dit conflict is te gunstig voor ons, we moeten dit nog minstens 10 jaar trekken. Als Zelensky wil gaan toegeven, moet die afgelapt worden, en door een meer Westers gezinde marionet vervangen te worden he. Maar ik denk dat hij dat wel weet.
|
Het is niet alleen het inderdaad hypocriete en kwaadaardige Westen dat daarover beslist. Ik geloof dat de Oekraïners die oorlog ook beu gaan worden, als ze het al niet zijn. De diehard elementen van het regime zijn gesneuveld of gevangen genomen. Zelensky en vooral zijn entourage waren nooit extreem anti-Russisch. Als Rusland een gezichtsreddend compromis voorstelt (zoals een referendum) bestaat de kans dat de Oekraïners daarover gaan nadenken, ongeacht wat het Westen hen zegt, zeker als we nog eens zoveel maanden en gesneuvelde soldaten verder zijn.
Niemand kan de toekomst voorspellen. Maar van bij het begin waren de Russen nooit echt geïnteresseerd in Kiev laat staan West-Oekraïne. Zoals ik vlak na de inval (die ik inderdaad zoals de meeste niet had zien aankomen, toch niet op de omgeving van Kiev) zei, kan Rusland nooit heel Oekraïne veroveren laat staan onder controle houden, regime change zou een bijzonder slecht idee geweest zijn. Maar hoewel het er de schijn van het de eerste dagen, zeiden de Russen nooit specifiek dat dat het doel was. Geen enkele maal werd het presidentieel paleis gebombardeerd (dat is toch het eerste doelwit als regime change het doel is, alvast het eerste doelwit van NAVO en deVS toen ze Irak en Libië aanvielen), en behalve de televisietoren en enkele militaire doelen geen enkel doelwit in Centraal-Kiev.
Waarom dan die troepenbeweging rond Kiev? Ik denk dat er gigantische aantallen troepen geconcentreerd zaten in Donbas, dus een oorlog in Donbas zou nog bloediger zijn voor de Russische troepen dan die nu al is. Heel veel troepen trokken naar het noorden, en zo kon Rusland een relatief groot gebied zonder veel verzet veroveren. Mariupol was in een militair bastion veranderd, de Oekraïners verwachtten daar al 8 jaar een aanval, maar door de stad te isoleren omdat zoveel troepen naar het noorden trokken konden de Russen de stad toch binnen enkele weken innemen. De die-hard Azov en andere extreem-rechtse milities bleven, en werden zo een vogel voor de kat.