Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
De plannen voor de invasie waren al 2 maanden klaar, maar enkel de Amerikanen wisten dat, en wij wilden ze niet geloven. Niet vergeten dat de aanval plaats vond terwijl er via Macron een onderhandeling was bekomen tussen Biden en Putin de week daarop. Nee, dit is gewoon een strak uitgevoerd plan. Volgens mij, een plan, geinspireerd door Xi, want de "grote vriendschap" dateert ongeveer van hetzelfde moment wanneer "het plan" moet bedacht zijn.
|
De ministeries van Defensie of van Oorlog (de vroegere benaming) hebben steeds allerlei plannen klaarliggen. Na WO I had ons ministerie van Oorlog ook plannen laten uitwerken om Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant en Limburg te naasten. Het zou me erg verwonderen als er geen tiental varianten van een invasie van de Oekraïne door Rusland in de kast lagen. Daar zal sinds de 2014 regimewissel in Oekraïne wel duchtig aan gewerkt zijn.
Een plan is slechts een plan. Voor dit tot uitvoer gebracht kan worden dienen zowel manschappen en materieel in voldoende mate verzameld en in positie gebracht. Met een legermacht van 100.000 tot 150.000 man kan men geen land dat circa 20 % groter is dan Frankrijk veroveren en bezetten. Daarom heb ik lang getwijfeld aan een invasie. Vooral doordat de beperktheid onmogelijk een voldoende gunstig resultaat kon opleveren.
De VS is ook niet willen ingaan op onderhandelingen, die voorgesteld zijn geworden door Rusland. Blijkbaar is dit op een nogal ondiplomatische wijze kenbaar gemaakt aan Poetin, die het licht toen op groen stelde voor zijn 'speciale militaire actie'. Biden versprak zich in de aanloop hiertoe en had het over 'a minor incursion' en dat is het eigenlijk ook zo geworden. Het is nu uit noodzaak beperkt geraakt tot Oost- en Zuid-Oekraïne.
Dat dit oorlogsgebeuren door de propaganda uitvergroot wordt en men overal helden, beulen en moordenaars ziet opdagen is de normale oorlogsnevel.
Veel ernstiger is de nevenschade in Europa en ook wereldwijd, die door sancties aangericht wordt omdat men uit geopolitiek wanbegrip een van die twee oorlogvoerende corrupte maffiastaten wenst te treffen.