Los bericht bekijken
Oud 31 mei 2022, 13:11   #1073
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Waarom zou de VS moeten gaan onderhandelen om Putin te vermijden van zichzelf dikke problemen aan te doen ? Wat er nu gebeurt is prima voor het Westen en heel slecht voor Putin en Rusland. Waarom zou de VS dat op enigerlei wijze willen vermijden dat een potentiele vijand zich diep in nesten zal werken ?
Want mocht men ingaan op het soort chantage van "hou mij tegen of ik doe mijzelf een ongeluk aan", dan is dat oneindig herbruikbaar he.
Had Putin een heel klein beetje inzicht gehad, hij zou het "te gemakkelijk" gevonden hebben he.
De situatie kan voor het Westen niet idealer zijn. Kortom, had Putin niet willen aanvallen, we zouden hem bijna moeten smeken hebben om het te doen, want zoveel ambras konden we hem nooit aandoen zonder zijn eigen stommiteit.
Poetin doet zich geen dikke problemen aan. Hij zit nu in het vooropgestelde buffer- en nabuurland Oekraïne tevens VS-vriendje en 'bondgenoot' en brengt er verwoestingen aan en verovert er een deel van.

Van de boycot van Rusland ondervindt op allerlei gebieden ondervindt de VS weinig of geen last. Vooral Europa, die hen daarin stomweg volgt deelt straks ernstig in de klappen. Geopolitisch te verantwoorden in de VS maar niet in Europa.

Wat Oekraïne bezield heeft in die NAVO en EU richting te bewegen is mij een raadsel. Daar had men dienen te weten dat Rusland onvermijdelijk actie zou ondernemen en dat de gevolgen catastrofaal zouden zijn. Vooral daar het erop uitdraait dat het VS bereid is tot de laatste Oekraïner te vechten, wapens levert maar uit vrees voor WO III verder geen vin verroert.

Poetin kan zich in de geboden weerstand door Oekraïne misrekend hebben maar dit is slechts een tactisch detail. Zelensky en de leidende Oekraïense kringen hebben niet gehandeld als bezorgde patriotten maar als bijziende extremistische nationalisten, die nu door hun nieuwe bondgenoot aan hun lot overgelaten wordt. Ondertussen wordt hun land vernield en tot een ruine herleid.