Los bericht bekijken
Oud 31 mei 2022, 18:14   #292
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik neem aan dat je toch wel het verschil ziet tussen het bestaande systeem, waarbij Vlaamse partijen enkel in VL lijsten indienen (1), Waalse partijen enkel in WL (2) en het plan dat nu voorligt ?
Vraag is waarom Open VLD nooit lijsten indiende in andere landsdelen.
Geloofden ze niet in België?
Doen ze zoals bij de maffia, die de wijken onder elkaar verdeelt, en ze niet op elkanders turf komen?
Of zijn ze niet ondernemend genoeg?

En dan de grote vraag: waarom moet het nu plots wel in heel het land?
Omdat ze voor een keertje de premier leveren en ze denken dat ze daar in Franstalig België wat stemmen mee kunnen rapen?
Plat opportunisme dus...

Maar ik herhaal het, diegene die prutsen met de kieswet zijn meestal de eersten om er de nadelen van te ondervinden.
Groen stemde mee de invoering van de kiesdrempel... en zakte eronder, waarna ze uit het parlement verdwenen.
De VLD wilde provinciale kieskringen, en het voordeel was voor N-VA.

Wat ik nu zie gebeuren is dat doordat ze met hun dweil heel de tijd in een linkse regering hebben gezeten de rechts liberale kiezer ofwel naar N-VA of voor een deel naar MR zou gaan, want Bouchez wil koste wat het kost premier worden.
Het zou kunnen zijn dat het eindresultaat dus is dat de VLD nog eens extra stemmen verliest aan de MR, dat de PS in Vlaanderen opkomt en stemmen afsnoept van Vooruit, en Écolo van Groen.
De kanseliersbonus in Franstalig België zou dan wel eens kunnen tegenvallen.
N-VA en VB zouden dan wel eens stemmen kunnen rapen in Wallonië.

In eigen voet schieten, de VLD is er goed in.
In "De Afspraak op Vrijdag" lieten overigens Frank Vandenbroucke (Vooruit) en Noël Slangen (ex-spin doctor van de VLD) weinig voordeel te zien in zo'n federale kieskring.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 31 mei 2022 om 18:30.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden