Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia
De gewoonste maskers stoppen het misschien niet maar er zijn zoveel modellen op de markt.
|
Ik had nog moeten toevoegen: het corona mondvodden verhaal, voor mij, begon, toen nadat het bedrijf stilgelegd geweest was door vakbonden met corona als uitleg, als een soort van staking, waarop de bedrijfsleiding besloot te sluiten. Een week later, vrijdagnamiddag, belden ze me thuis op, en vroegen of ik het zag zitten om terug te komen werken. Ik zei ja, en toen ik er de maandag arriveerde kwam de directe baas op me af met donkerblauw katoenen mondmaskers. Daar hadden ze dus in dat telefoontje niet over gerept.
Ik heb het nog, als een soort van goodwill poging, gepoogd aan te doen. Ik zag als brildrager direct niks meer, en daar eindigde dat mondvoddenverhaal even voor me.
Maar enkele maanden later, kwamen ze er terug mee af, gepusht door de nazi's. Met die blauwwitte wegwerp maskers. Ik kon die aandoen, zag nog, maar van zodra ik bukte of me iets inspande, was het weer over en uit met werken. Sindsdien nooit meer gedragen op 't werk, zelfs niet toen er overal uithing dat het verplicht was, alleen enkelingen droegen het, daarna enkel leiding en bezoek dat door de fabriek ging.
Maar toen kwamen de nazi's op de proppen met het dwingen om winkels binnen te mogen. Ik heb nog automaten her en der afgereden, overwegende daar te beginnen kopen, maar de prijs was 3 keer deze in supermarkten.
Uiteindelijk heb ik me zelf 1 gemaakt, die me toeliet het langer uit te houden,
een reep van een zwart polyester elastaan sport t shirt, uitgerokken om de mazen wat open te trekken en een knoop achter de nek.
Maar zoals gezegd meer voor de show dan om door te ademen. En velen met mij. Ik herinner me nog de grappige situatie dat winkelpersoneel een jonge gast zonder masker uit de winkel zette, terwijl de kassierster het onder haar neus hangen had.
Dat sommigen het blijkbaar wèl kunnen uithouden, wijst op een verschil. Ik adem traag, neus in en uit, bij warm weer mond uit, en grote longinhoud.
Maar zo veel verschil kan dat toch niet maken?
Dus dat jij dat blijkbaar totaal geen probleem mee hebt, vind ik raar. Ofwel span je je fysiek totaal niet in.
Op mijn werk zag ik anderen precies sukkelen als mij, en ook genoopt tot af.