Los bericht bekijken
Oud 31 mei 2022, 21:19   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Heb vandaag juridische info over gehad en klopt niet wat je schijft, dit bevelen ze je onrechtmatig aan.
De jurist heeft al vele falingzaken doorzwommen en weer hoe dit werkt.
Hopelijk heb je tenminste een rechtsbijstandverzekering zodat je de advokaatskosten niet hoeft te betalen.

Ik heb ondertussen het artikel opgezocht:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220409_95085934

Citaat:
Terugvordering

Veel klanten hebben meteen na het nieuws over het faillissement hun domiciliëring stopgezet en ook geld teruggevorderd. “Een consument kan wettelijk gezien een bedrag tot acht weken terugvorderen en dat mag zonder enige motivering”, zegt curator Michiel Verraes van Modo Law. “Na de bekendmaking van het faillissement is dat ook gebeurd: klanten hebben massaal hun voorschotbedragen teruggevorderd. Maar voor de eindafrekening van een energiecontract worden de voorschotten van het totale bedrag afgetrokken. Als de klant het voorschot heeft teruggevraagd, moet hij uiteraard eerst wel dat bedrag nog volledig betalen om de eindafrekening te doen kloppen. Klanten die zo’n terugvordering hebben gedaan, zullen daarom op hun factuur zien dat ze het voorschot nog moeten bijbetalen.”

Schuldvordering

Hoe zit het met klanten bij wie de eindafrekening in hun voordeel uitdraait en die dus recht hebben op een terugbetaling? “Omdat het over een faillissement gaat, moeten zij een aangifte schuldvordering doen via de website van het Centraal Register Solvabiliteit (RegSol). Op die manier kunnen zij zich kenbaar maken als schuldeiser. Maar de realiteit is dat bij de afhandeling van een faillissement de bevoorrechte schuldeisers - zoals belastingen, sociale zekerheid, banken - eerst hun geld krijgen. De kans lijkt klein dat er nog genoeg geld over zal zijn om klanten nog terug te betalen”, zegt Houtman.

Curator Michiel Verraes wil dat nuanceren. “Ik raad toch alle klanten die een tegoed hebben aan om zich ofwel te melden via de website van RegSol, ofwel via een aangetekende brief aan het adres van de curator. Het kan misschien nog lang duren, maar het is niet uitgesloten dat ze later nog iets gaan krijgen.”

Niet betalen is overigens een slecht idee. “De kans dat je een deurwaarder op bezoek krijgt of dat er een juridische procedure volgt, is reëel”, zegt Houtman.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden