Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees
Akkoord
Hiermee ben ik slechts gedeeltelijk akkoord. Hoewel ook België pas laat de leerplicht invoerde (1914) was er toch al een redelijke graad van alfabetisatie. Ook was ons land toen al redelijk geïndustrialiseerd. Niets van dat in Rusland, zoals u weet was de lijfeigenschap pas in de tweede helft van de 19de eeuw afgeschaft in Rusland ( ! ) en adel en clerus waren nog oppermachtig, veel meer dan in België.
Het communisme is inderdaad een ramp op alle vlakken geweest.
Waar ik me het meest over verbaasde is het wangedrag van de Russische soldaten: plundering, verkrachting, moorden. Ik dacht ook dat zulke zaken te dateren waren tot 1945, maar nu niet meer zouden gebeuren. Als Ruslandliefhebber (geen fan van Poetin en zijn oorlog!) doet dit me bijzonder veel pijn.
|
Het is dat laatste dat verklaart waarom nogal wat van die gepensioneerde Amerikaanse- en Britse officieren hun nauwelijks verholen verbijstering,omgeslagen naar minachting uitspreken over het Russische Leger desgevraagd op de nieuwskanalen.Vergeten we niet dat DIT het leger was waarnaar ze zelf het grootste deel van hun eigen carriere en het organiseren van hun verschillende commando's richtten,lieten uitrusten en trainen...Het Russische Leger was een soort "model" van een potentiele tegenstander.Het kon vele jaren een projectie richting ons maken van een vrij modern uitgeruste-,goed getrainde- en gedisciplineerde strijdmacht waarmee de Russische federatie,een ontwikkelingsland op economisch gebied,ver boven haar klasse leek te kunnen gaan boksen.
Bullshit.
Zoals ik een Britse gepensioneerde Kolonel hoorde verklaren kort na de Bucha kwesties,"Dat zijn geen soldaten,dat zijn mannen met wapens"....
Het was voor hem absoluut verbijsterend dat er zelfs geen spoor van een Russische Krijgsraad is die in aktie getreden is....Fouten en transgressies gebeuren,ook bij de Britten,ook bij de Amerikanen,DAAROM zijn er in welmenende strijdkrachten Krijgsauditoraten.Want transgressies BESCHADIGEN de standing van een strijdmacht,individuele misdaden beschadigen het collectief.....ontoelaatbaar.....in normale militaire organisaties dan wel....