Los bericht bekijken
Oud 7 juni 2022, 10:02   #25448
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar de enige reden om tussen te komen bij die "ik wil mijn goesting doen" als kind, is toch gewoon als dat kind anders zichzelf op korte termijn, of zijn ouders, problemen bezorgt he. Je laat UITERAARD je kind zijn goesting doen als het jou (als ouder) of die kleine zelf (nu of in de toekomst) geen zware problemen bezorgd. DAT is juist gans de oefening van opvoeding, om uw eigen dada's niet op te solferen, en daar enkel te zijn om *stommiteiten* te vermijden. Maar niet om die kleine "uw morele waarden" in te lepelen he. Dat moet die zelf uitvissen. Ondertussen moet-em wel niet teveel brokken maken waar ge zelf ambras mee hebt.

Een kleine verbieden om anderen ineen te slaan is enkel maar tot aan zijn 18 jaar omdat ge anders zelf naar de politiepost moogt he. En omdat die kleine misschien niet inschat dat hij de represailles onderschat. Zoniet is dat zijn affaire he. je leert aan die kleine om "te buigen" voor wettelijke overmacht, omdat de gevolgen anders te groot zijn, en het sop de kool niet waard is in de meeste omstandigheden. Maar niet omdat dat "slecht" zou zijn. Ik zou zeggen dat een kleine die een succesvolle bendeleider wordt, iets is om fier over te zijn. Maar een kleine die zich ineen laat slaan door de bende van de andere straat, dat is een oen, en daar moet ge hem van behoeden he.

Voor mij is gans het slappe koord dansen van een opvoeding om die kleine te behoeden van stommiteiten ZONDER die uw eigen visie op te dringen he, en zonder die uw eigen "morele standaarden" op te dringen. Enkel maar daar zijn om brokken te voorkomen zolang die onder uw verantwoordelijkheid is.

Niks belet U natuurlijk om rationeel met die kleine - als die wat groter is - de mogelijkheden en problemen van zekere houdingen te bediscussieren natuurlijk, zoals hier op 't forum. De grootste brenger van "morele goedheid" is de beperktheid van uw eigen slagkracht he. Je bent vriendelijk omdat ge U gewoon niet kunt permitteren van onvriendelijk te zijn, omdat je daar de slagkracht niet toe hebt.
Ik ga die achterhaalde visie niet nog eens uitgebreid weerleggen, dat is een gepasseerd station: de mens heeft nood aan een gelaagde codering die pas integraal-rationeel is als ze ook de ethiek omvat. Verder was dat van dat kind een vergelijking bij een andere onterechte tunnelvisie, maar dat terzijde.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 7 juni 2022 om 10:04.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden