Los bericht bekijken
Oud 9 juni 2022, 12:36   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.429
Standaard EU-Parlement: enkel nieuwe EVs vanaf 2035

Het Europees parlement hakt de knoop door, het einde van nieuwe inschrijvingen van fossiele wagens is vanaf 2035.

Nog 13 jaar, dat is voldoende om een degelijke tweedehandsmarkt van EVs mogelijk te maken, of derdehandswagens.

EU-landen an sich (of Gewesten, deelstaten?) mogen daar van afwijken maar dan eerder dan 2035.

Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06...elwagens-meer/

Geen verkoop van diesel- en benzinewagens meer tegen 2035

Tegen 2035 mogen er in de Europese Unie geen nieuwe wagens verkocht worden die rijden op benzine of diesel. Het Europees Parlement heeft daarover een wetsvoorstel goedgekeurd van de Europese Commissie. Daarmee lijkt er een einde te komen aan het tijdperk van fossiele brandstofmotoren in Europa.

Het Parlement stemde gisteren over een heel pakket voorstellen over het Europese klimaatbeleid. Tegen 2030 moet de EU haar uitstoot van broeikasgassen met minstens 55 procent naar beneden brengen, om tegen 2050 helemaal klimaatneutraal te worden.

Het belangrijkste voorstel, de herziening van het emissiehandelssysteem dat bepaalt hoeveel broeikasgassen bedrijven mogen uitstoten, werd afgekeurd en teruggestuurd naar de milieucommissie, maar de parlementsleden raakten het wel eens over strengere uitstootregels voor de luchtvaartsector, extra bossen en grasland én het uit de handel halen van diesel- en benzinewagens.

Het Parlement steunde het voorstel van de Europese Commissie om tegen 2035 geen nieuwe voertuigen meer toe te laten die broeikasgassen uitstoten, lees: diesel- en benzinewagens. In 2030 moeten de emissies door nieuwe auto's al 55 procent lager liggen dan het referentiejaar 2021, voor bestelwagens gaat het om 50 procent.

Met deze goedkeuring lijkt een einde te komen aan het tijdperk van fossiele brandstofmotoren in Europa. Nu zijn deze diesel- en benzinewagens nog verantwoordelijk voor ongeveer 15 procent van de Europese broeikasgasuitstoot. Eind vorig jaar nam de Vlaamse regering in het Vlaamse klimaatakkoord al op dat wie vanaf 2029 een nieuwe auto of bestelwagen koopt (dus geen tweedehands), alleen nog een elektrische auto zal kunnen inschrijven. Al zijn er wel vragen over de juridische haalbaarheid van het Vlaamse voorstel om sneller te gaan dan de EU.
Het zal natuurlijk nog veel langer duren vooraleer het wagenpark pakweg de helft BEVs telt.
Neem ik Nederland als voorbeeld waar de BEV sinds 3 jaar ca. 19% aandeel heeft aan de nieuwe inschrijvingen heeft, daar heeft hun totaal wagenpark nu ondertussen 2,6% BEV aandeel (PHEV 5,5% maar die zijn veel langer op de markt).

Een tweedehandsmarkt van ICEs en ook hybrides blijft natuurlijk bestaan. Maar die kunnen ook langzaam uit de markt geduwd worden door "bepaalde maatregelen", maar ook de autoconstructeurs gaan dat mee bepalen, zij leveren namelijk de wisselstukken...

Laatst gewijzigd door Micele : 9 juni 2022 om 12:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden