Discussie: Cryptocurrency
Los bericht bekijken
Oud 16 juni 2022, 10:02   #127
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ge kunt evengoed schulden aangaan met crypto?
Natuurlijk niet. Hoe ga je schulden aan met crypto ? Welke transacties doe je, zodat je nadien een crypto-deurwaarder voor je deur krijgt ?

Dat is enkel maar zo als je in een KLASSIEK FINANCIEEL SYSTEEM contracten tekent, die dus ZELF geen crypto zijn, maar die gokken zijn op crypto prijzen he. Maar je kan helemaal niet, in de zuivere crypto wereld, die zich beperkt tot uw computer en de blockchains, ooit tot een "schuld" komen.

Citaat:
Ik begrijp uw focus op die schulden niet in uw betoog. Alles is hetzelfde tussen klassiek & crypto, dus ook ponzi's, hype, busts, credit, schulden, opties...
Schulden zijn het enige dat een "probleem" veroorzaakt op financieel vlak, als die "buitenmaats" worden, omdat het een propagerend probleem is en omdat het potentieel werkende systemen lam te leggen in de toekomst.

Het kwijt spelen van waarde van assets is vervelend, maar geen probleem, omdat het enkel maar een illusie is die je kwijt bent en niet iets is dat propageert.

Als morgen alle Picasso's waardeloos worden (omdat men geleerd heeft dat Picasso een serie kinderverkrachter was of zo, zeg maar), dan is dat geen enkel probleem. Die Picasso die je in je kluis liggen had, en waarvan je DACHT dat je daar misschien ooit eens veel waarde zou voor krijgen, is nu voor de vuilbak, maar dat verandert niks aan uw leven nu. Je bent gewoon een droom kwijt, da's al.

Maar als ik een schuld van 10 miljoen tegen U heb en ik leek solvabel, maar er gaat iets mis, en ik kan dat niet betalen, dan zit GIJ nu in de rats als gij daar ook schulden door had, en misschien een volgende ook en zo voort.

Als een bedrijf dat veel schulden uitstaan heeft bij veel andere bedrijven over de kop gaat, dan kan dat propageren, omdat we gewoon een opeenvolgende reeks schulden hebben.

Citaat:
Ik kan toch evengoed een contract met u afsluiten om een huis te kopen en zeggen dat ik over een termijn van 20j u een vooraf bepaalde hoeveelheid crypto munten in schijven betaal. Dat is toch net zo goed een schuld? Beide partijen gaan zo'n transactie vrijwillig aan, met risico's voor beide partijen. Waarin zou crypto daarin verschillen?
Dat is zelf geen crypto, natuurlijk. Ik kan zo geen contract afsluiten op een blockchain, zodat er een blockchain deurwaarder iets bij mij komt eisen.

Crypto is gedecentraliseerd, maar vooral VERTROUWENLOOS. De decentralisatie is enkel maar een middel om tot vertrouwenloosheid te komen, niet omgekeerd.

En wie zegt, vertrouwenloos, zegt, geen schulden mogelijk.

Uw voorbeeld komt immers neer op het AANGAAN VAN EEN CONTRACT in een financiele instelling, of ten aanzien van een rechtbank of zo. Het is dus gene crypto. Er wordt eventueel crypto bij gebruikt, zoals je daar bananen kan bij gebruiken, omdat men bij financiele instellingen en voor rechtbanken over vanalles kan wedden.

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 juni 2022 om 10:03.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden