Los bericht bekijken
Oud 17 juni 2022, 19:13   #77
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Nochtans schreef Jan Hendrik van den Berg al in 1953 in zijn "Metabletica":

[i]
Leermoeilijkheden op de lagere school
Leuk

Maar er was een verschil. Tussen de eerste helft van de twintigste eeuw en de jaren 70 zijn er veel conceptuele verbeteringen geweest in het onderwijs, met een "vermenselijking" die daarbij kwam. Ja, in vele gebieden zoals Latijn en zo ging het uiteraard al serieus achteruit, maar in wiskunde en wetenschap werden de zaken gewoon BETER, omdat men een achterstand op conceptueel vlak van 2 eeuwen had bijgebeend door MODERNERE leerstof te presenteren.

De moderne wiskunde was zo een toonbeeld, waar men de ouderwetse wiskunde die 2 eeuwen achterliep, verving door de fundamenten van de wiskudigen van de 20ste eeuw. Ook bijvoorbeeld in de scheikunde maakte men enorme verbeteringen door, door in plaats van hele lange lijsten van reacties die men van buiten moest leren, te vervangen door het aanleren van reactie MECHANISMEN die men de laatste 50 jaar ontdekt had, en die een begrijpend en verklarend kader gaven.
Het is juist dat men ondertussen de "werkdruk" liet afnemen, maar in de wetenschappen werd dat dus gecompenseerd door de nieuwe abstractere inzichten die U "met minder moeite meer lieten begrijpen". Natuurlijk was dat in vakken waar zoiets niet het geval was, waar er niet "efficientere en abstractere methoden" toelieten om met minder inspanning, meer te kunnen, zoals Latijn, literatuur en dergelijke, al een achteruitgang.

Maar wat men sinds de jaren 80 gedaan heeft is het voortzetten van die infantilisering, en TEVENS de oorlog begonnen tegen de abstractie en het logisch denken, gewoon omdat wilde dieren dat niet goed konden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden