Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Welnee. Het kind is geboren als biologisch zijnde een zeker geslacht hebbende, en het is nu een vorm van traditie van zekere namen te geven voor mannelijke kinderen, en andere namen voor vrouwelijke kinderen, maar dat is daar de essentie niet van. Ik zie niet in waarom men vasthoudt aan die traditie. Waarom kan iemand die Patrick heet, geen vrouw zijn ? Dat is gewoon maar een traditie he. Iemand die als Patrick begonnen is, kan als Patrick verder door het leven gaan he, zelfs met twee tetten en een poes.
Er is geen strikte noodzaak dat die naam met een harige man met een piemel overeenkomt he. Traditioneel was dat zo omdat men meestal niet "veranderde", maar dat is het dan ook.
Trouwens, een transseksueel is geen vrouw, het is een omgebouwde man met uiterlijke aspecten van een vrouw. Maar het is geen echte vrouw he.
Het gros van de biologie blijft een man, enkel wat uiterlijkheden worden veranderd. Het genetische materiaal in de meeste cellen is nog steeds het originele. Transseksuele ombouwing is echt veel dichter bij "uw haar kleuren" dan je zou denken. Dat mensen dingen doen met hun uiterlijk is hun goede recht, natuurlijk en een lange traditie. (ik moet zeggen dat het mij ontgaat waarom men dat doet, maar ma foi, ik stel vast dat vele mensen geven om hun uiterlijk). Maar transseksuele ombouwing is grotendeels een aspect van het uiterlijke. Bijvoorbeeld, genetische ziektes die zich enkel bij mannen uiten gaat men niet ontlopen door transseksueel te zijn he.
Kortom, een transseksueel die zijn leven begon als Patrick, kan evengoed Patrick blijven heten, want zijn/haar/het lichaam is even dicht bij dat van een eventuele Patrick, dan een ingebeelde "Mieke" die er nooit geweest is he. Zijn externe aspecten lijken natuurlijk goed op die van een vrouw, en daar was het die persoon om te doen, en als dat die persoon gelukkiger maakt, waarom niet.
Waarom is dat belachelijk ? Dat is nog altijd Gaston. Gaston is de naam van het levende wezen dat daar zit.
Is het ook zo dat als een vrouw met zwart haar Yamina heet, en ze gaat nu blonde haren maken, dat we ze nu Freya moeten noemen ? Want een Yamina met blond haar, dat gaat niet he.
|