Los bericht bekijken
Oud 2 juli 2022, 06:10   #511
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is reeds een eigenaardig statement, dat dat tot moeilijkheden zou leiden. Maar soit.

Ten eerste denk ik helemaal niet dat we moeten "aanleren met dat mimetisme om te gaan" want er is daar volgens mij (onze imitatie capaciteit) helemaal geen probleem mee, integendeel.
Dan doe je aan rationaliteitsontkenning, de mimetische theorie is de meest omvattend verklarende theorie. Ik heb dat deel nu even weggelaten omdat ik de redenen ervoor onlangs nog heb herhaald en ik kan me geen weerlegging daarvan herinneren. Het gaat hier dus om het zelfvernietigende interne geweld in groepen en de psychopathologie die er een verinnerlijkt equivalent van is in een ontwikkelde cultuur met een sterk taboe op naar buiten gekeerd geweld.

Citaat:

Ten tweede is het helemaal niet zo dat mimetisme de enige manier is om iets aan te leren, natuurlijk, hoewel het uiteraard een sterke pedagogische toegangspoort is, en uiteraard de eerste die we gebruiken als we een klein kind zijn.
Nu vergeet je dus weer de 'gelaagdheid' zelve. Toch zal je altijd de 'afweging' maken (die louter emotioneel kan zijn ook) of je iemand als model aanvaardt of niet. Sommige mensen hebben zodanig moeite met hun mimetisme dat hun drang om 'gelijk te hebben' (verbonden met mimetisch prestige) voor hen belangrijker is dan effectief gelijk hebben op inhoudelijke gronden. Of ze zijn gewoon 'geërgerd' door de 'arrogantie' waarmee iemand hen iets wil aanleren (althans wat ze als zodanig waarnemen) en luisteren niet meer. Etc.

Citaat:

Vandaar trouwens dat ik gans het gedoe over het "problematische mimetisme" nooit heb geslikt, het is gewoon een eigenschap die wij en vele dieren hebben om dingen bij te leren, meer niet. En wij mensen hebben juist ook nog ANDERÉ manieren om iets bij te leren, wat ons waarschijnlijk onderscheidt van dieren, namelijk onze manier om abstract en rationeel te denken, die maakt dat we dingen kunnen leren ZONDER "moeten na te apen". En dat is de manier waarop we dingen leren als we geen klein kind meer zijn (behalve in het beroepsonderwijs ).
Nogmaals: hier negeer je weer de gelaagdheid die samenhangt met de talige codering van het mimetisme zelf. Maar los daarvan overschat je de gemiddelde leerling vandaag tot en met de universiteit, maar dat is een ander topic.

Citaat:

Dat denk ik niet. Ik denk dat dat komt omdat zij ABSTRACT met zodanig veel lulkoek worden geindoctrineerd, dat hun rationeel systeem naar de knoppen is geholpen.
Het is geen lulkoek! Op HUN niveau is HUN codering 'zinnig': een vrouw houd je binnen om er geen ruzie over te krijgen. Dat 'werkt' - op dat niveau. Dat werkt beter dan jouw anarchie bij jaloerse bokken.

Citaat:

Door mensen hun rationeel systeem naar de vaantjes te helpen, bekom je niet alleen dat je, wat hen tot mens maakt en van dieren onderscheidt, stuk gemaakt hebt, maar het is erger dan mochten het gewoon dieren zijn: hun vervormde rationele machinerie is daar nog steeds, en maakt brokken.
Typische verlichtingsfantasie: ze zijn 'misleid'. Nee, ze HEBBEN geen rationeel systeem om met hun eigen mimetisme om te gaan, en wij overigens OOK niet maar dat van ons is wel 'verfijnder', 'geweldlozer', althans aan de oppervlakte.

De rest van je reactie is gewoon een herhaling van de ongelaagde gelijkstelling van mimetisme aan 'domweg nadoen', hetgeen alleen aan de primitieve basis zo is. Er ontstaan net via dat mimetisme recursieve GELAAGDE patronen en in het optimale geval worden die vormgegeven via kennis over het mimetisme zelf.