Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.433
|
'EU moet testcyclus voor plug-in hybride aanpassen', want "boerenbedrog"?
Oordeel zelf maar... ( bijtellingstarief = enkel NL)
De testcyclus voor plug-in hybrides zal wslk pas in 2025 deftig aangepast worden, die wagens rijden al pakweg +15 jaar hé. ( Renault Kangoo sinds 2003)
Citaat:
https://www.autovisie.nl/nieuws/eu-g...ide-aanpassen/
4 feb 2022
‘EU gaat testcyclus voor plug-in hybride aanpassen’
Hoewel het aanbod van auto’s met een plug-in hybride aandrijflijn de laatste jaren flink is gegroeid, krijgen dergelijke stekkerauto’s een bak kritiek over zich heen. Hun werkelijke uitstoot en verbruik zou mijlenver van de theoretische uitstoot staan. De Europese Unie is nu van plan om de testcycli voor PHEV’s flink zwaarder te maken.
Dat schrijven Autonews Europe en Reuters op basis van gesprekken met bronnen. De nieuwe testmethode wordt echter pas vanaf 2025 ingevoerd. Dan moet vooral duidelijker worden in welke mate een plug-in hybride in werkelijkheid nog afhankelijk is van de brandstofmotor. Data uit verbruiksmeters moet daarbij helpen. Ook een functionaris van de EU zegt dat een wijziging van de WLTP-testmethode voor PHEV’s op dit moment onderwerp van gesprek is. Details daarover zijn echter nog schaars, al is men reeds begonnen met het verzamelen van data uit de praktijk, zo meldt branchevereniging ACEA.
Outlander
De PHEV staat al sinds z’n komst ter discussie. Met name de eerste generatie van de Mitsubishi Outlander krijgt in ons land vaak kritiek. Die auto viel door z’n theoretisch lage CO2-uitstoot jaren geleden onder een laag bijtellingstarief, terwijl veel eigenaren de accu van de auto in de praktijk niet of nauwelijks oplaadden.
In januari van dit jaar riepen Zwitserse onderzoekers zelfs op om de plug-in hybride te verbieden. Impact Living liet zien dat een PHEV zo’n 230 procent meer brandstof verbruikt dan de fabrikant aangeeft. “De PHEV is een zwendel van CO2-normen, klimaatdoelen en consumenten”, zo stelden de onderzoekers. Het verbruik en de CO2-uitstoot van een PHEV zijn immers enorm afhankelijk van de manier waarop de bestuurder de auto gebruikt. Wie de accu veel oplaadt en korte afstanden rijdt, doet dat inderdaad zuinig. Wordt de accu vrijwel niet opgeladen en moet de verbrandingsmotor het werk doen, dan stijgt het verbruik juist enorm. Door de toevoeging van een elektromotor en een accu zijn PHEV’s immers een stuk zwaarder. De verbrandingsmotor is tegelijkertijd vaak relatief klein.
WLTP-uitstoot van PHEV
Maar hoe wordt een PHEV nu op de WLTP-pijnbank gelegd? Om dat duale karakter van zo’n model te meten, moet de plug-in hybride de test, die dertig minuten duurt, drie keer afleggen. Eerst met een volle batterij, waarna het accupercentage in de volgende test langzaam terugloopt en in de laatste cyclus enkel de verbrandingsmotor nog opereert. Uit die drie cycli komt een gemiddelde uitstootwaarde en brandstofverbruik. De test gaat er dus van uit dat de PHEV na die laatste cyclus van 30 minuten, waarbij enkel de verbrandingsmotor wordt gebruikt, weer wordt opgeladen. Vandaar dat de verbruiks- en uitstootcijfers van zo’n plug-in hybride laag zijn. Daarom kunnen ze ook enorm afwijken van de praktijk, als er een keer niet consequent wordt gestekkerd of het aantal gereden kilometers relatief hoog ligt.
|
Enkele landen hebben hun PHEV premies alvast snel laten uitdoven (NL, **Zwitserland, andere...) zeker zolang die WLTP-testen niet aangepast zijn.
Maar die wagens genieten ondanks nog altijd van minder taksen omdat ze op basis van die onaangepaste-WLTP zelfs maar 1/3 van hun praktijkverbruik uitstoten. (ook ## ADAC-testen kan men overal googlen, die bevestigen dat)
Citaat:
Volgens een Zwitsers onderzoek van Impact Living verbruikt een plug-in hybride liefst 230 procent meer dan wat de fabrikant van de auto meldt. In plaats van een verbruik van 1,5 tot 2,5 liter per 100 kilometer, komt het in werkelijkheid uit op 4 tot 7 liter per 100 kilometer, zo stelt het bureau. De PHEV is ‘een zwendel van CO2-normen, klimaatdoelen en consumenten’. En dat terwijl men in Zwitserland subsidies uitdeelt aan PHEV-kopers. Die moeten dus zo snel mogelijk stoppen, stelt het bureau.
https://www.autovisie.nl/nieuws/plug...rboden-worden/
20 jan 2022
‘Plug-in hybride moet verboden worden’
De discussie rondom plug-in hybrides is weer aangewakkerd. Zwitserse onderzoekers willen dat die aandrijfvorm snel verboden, of in ieder geval niet meer gesubsidieerd, wordt.
De reden daarvoor kun je waarschijnlijk al wel raden. Plug-in hybrides zijn op papier schone en zuinige auto’s, maar in de praktijk staat of valt dat bij de manier waarop ze gebruikt worden. Wie z’n auto dagelijks oplaadt en vooral korte routes rijdt, kan met een PHEV heel veel kilometers elektrisch en dus zuinig afleggen. Maar wie niet stekkert en langere afstanden rijdt, kijkt al heel snel tegen een hoog brandstofverbruik aan.
Zwaar
Dat komt onder andere door het feit dat een PHEV veel zwaarder is dan een auto met enkel een verbrandingsmotor. De toevoeging van een elektromotor en een zwaar accupakket zorgen er in een PHEV voor dat de verbrandingsmotor hard moet werken, met een hoog verbruik tot gevolg.
Het Zwitserse kanton **Valais heeft de plug-in hybride-susbsidies in ieder geval al afgeschaft. Kopers van een PHEV genieten in Nederland ook van financiële voordelen. Blijft de CO2-uitstoot van zo’n model onder de 50 gram per kilometer, dan krijg je 50 procent korting op de wegenbelasting. Door diezelfde lage CO2-uitstoot is ook de bpm en dus de catalogusprijs van een PHEV in Nederland relatief laag.
Bergachtig Zwitserland
Belangrijk is overigens dat het bureau erkent dat een plug-in hybride niet optimaal presteert in het bergachtige Zwitserland, maar dit is bij lange na niet de eerste keer dat de PHEV in opspraak komt. Verschillende onderzoeken hebben de laatste jaren al laten zien dat de plug-in hybride in potentie een schone aandrijfvorm is, maar dat-ie ook heel vervuilend kan zijn wanneer hij niet goed wordt gebruikt.
Transport and Environment en Greenpeace lieten even terug al zien dat PHEV’s gemiddeld 120 gram CO2 per kilometer uitstoten, terwijl ze op papier goed zijn voor slechts 44 gram per kilometer. Ook met opgeladen batterij zouden een BMW X5, Volvo XC60 en Mitsubishi Outlander (allen een PHEV) 28 tot 89 procent meer CO2 uitstoten dan vermeld. Met een lege batterij zou het gaan om een 300 tot 800 procent hogere uitstoot.
|
##
Citaat:
https://assets.adac.de/image/upload/...Steptronic.pdf
HERSTELLERANGABEN
BMW X5 xDrive45e xLine Steptronic
Plugin-Hybrid (Turbobenziner/Elektro), Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC, OPF
Hubraum 2.998 ccm
Verbrauch pro 100 km (WLTP) 1,2 l
ADAC Messwerte
EcoTest-Verbrauch: 5,4 l/100km
Stadt/Land/BAB: 9,3/10,4/12,4 l/100km
CO2-Ausstoß EcoTest 127 g/km (WTW* 264 g/km)
|
Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2022 om 11:24.
|