Los bericht bekijken
Oud 24 maart 2005, 18:32   #203
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Yann, ik ben noch belgicist noch separatist maar eerlijk gezegd laat die 175de verjaardag me totaal koud. Ik vraag me echt af wat ik te vieren zou hebben.
Dan denk ik dat je één van de weinigen bent.

Citaat:
Een recente "micro-trottoir" van de RTBF in Brussel centrum-Nieuwstraat om precies te zijn- toonde dat het publiek zelf niet wist welke verjaardag België vierde. Bon, ok, die peiling heeft misschien geen echte betekenis maar toch moeten we merken dat de mensen niet wisten welke verjaardag België vierde.
Die paar mensen die geïnterviewd werden, zijn niet representatief voor de bevolking.

Citaat:
De Franstaligen in het algemeen zijn al meer op de hoogte over wat in Frankrijk gebeurt (TV, muziek, cinema, enz.........) dan over wat in hun eigen land gebeurt.
De film Quand la mer monte die met Yolande Moreau (die in Frankrijk in de prijzen viel) kreeg bijzonder veel media-aandacht in Vlaanderen. Wij zijn dus wel geïnteresseerd in wat er over de taalgrens gebeurd.

Citaat:
Ik vind dat ergens normaal maar ik kan wel begrijpen dat jij, als belgicist niet normaal vindt. En ik respecteer je standpunt. En nee, dat heeft niets te maken met rattachisme maar wel met onze cultuur. Lees eens Belgische Franstalige TV-magazines bijvoorbeeld, om maar dit voorbeeld te nemen : er is al veel meer media-aandacht voor de Franse cultuur en voor de Franse TV-persoonlijkheden dan voor wat er hier gebeurt. Maar ja, het feit dat de Franstaligen al meer naar Franse TV dan naar hun eigen zenders kijken, speelt natuurlijk ook een rol. Een beetje alsof België al volgens de media niet meer bestond.
Ik kijk naar zowat alle Belgische zenders: VTM, Canvas, Eén, Kanaal II, VT4, RTBF, RTL en ook regionale zenders: ATV, RTV... Qua buitenlands aanbod kijk ik ook veel naar de Franse TV. Spijtig dat ze hier TF1 van het net genomen hebben. Principieel kijk ik nooit naar Nederlandse of Duitse zenders.

Ik lees regelmatig de Point De Vue of de Paris Match.