Los bericht bekijken
Oud 19 juli 2022, 13:53   #15
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat betreft de "aangekondigde" belasting op meerwaarde bij aandelen, heb ik mij bij mijn ochtendlijke lectuur van de Tijd afgevraagd wat die tsjeven-politicus nu precies zinnens is. Er zijn immers twee mogelijkheden:

1. De belasting wordt geheven op de "papieren" meerwaarde die een aandelenportefeuille vertoont op een gegeven datum (bv. 31 december) in vergelijking met de waarde van dezelfde portefeuille een jaar ervoor. Dit vind ik in hoge mate onbillijk en volstrekt irrationeel. Immers er is een fundamenteel verschil tussen hetgeen het beleggerspubliek, op een gegeven ogenblik voor een aandeel op de beurs wil betalen en de echte waarde van de achter dat aandeel staande onderneming. Hetgeen het beleggerspubliek wil betalen wordt in hoge mate beïnvloed door psychologische factoren die niets te maken hebben met de werkelijke waarde van de onderneming. De vader van de hedendaagse "value investing" Benjamin Graham omschrijft die grillige, psychisch beïnvloede belegger als "Mister Market".

2. De belasting wordt geheven op een meerwaarde die effectief gerealiseerd wordt bij de verkoop van de betrokken aandelen. In dit geval wordt die meerwaarde dus omgezet in cash. Alhoewel ik, om begrijpelijke redenen, daar evenzeer tegen gekant ben vind ik deze versie een heel stuk logischer. Zolang je de in beurswaarde gestegen aandelen niet verkoopt ben je enkel "meer rijk" op papier.
Uit de nota:

We nemen ook meerwaarden op financiële producten mee
We belasten gerealiseerde meerwaarden op aandelen, obligaties en
andere financiële producten aan 15%, gezien ze doorgaans over meerdere
jaren worden opgebouwd. We voeren de meerwaardebelasting in met
respect voor verworven rechten en houden rekening met minderwaarden.
We doven bestaande belastingen op vermogen of vermogenstransacties
uit, zoals de jaarlijkse taks op de effectenrekeningen en de taks op de
beursverrichtingen

Het zou gaan op gerealiseerde min-&meerwaarden. Doorgaans vindt de realisatie plaats bij verkoop, schenking of bij bankgiften.

Hoe dat gerealiseerd kan worden in de Europese eenheidsmarkt is mij een raadsel. Het kan toch niet zijn dat de bewijslast van de verwerwervingswaarde uitsluitend bij de natuurlijke persoon ligt zonder dat banken of brokers de fiscale verplichtingen voor hun cliënteel waarnemen.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 19 juli 2022 om 13:55.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden