Los bericht bekijken
Oud 19 juli 2022, 15:05   #54
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.655
Standaard meewerken aan massa remigratie plan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het zal wel aan je Karma liggen.
Wie weet in het volgende leven misschien?

ja he zie dit he harriechristus

over laagopgeleide zielige witte hetero mannen

---------------------
https://www.frontaalnaakt.nl/archive...witte-man.html

Home » Archief » De cultus van de zielige witte man


[16.07.2022]
De cultus van de zielige witte man

Peter Breedveld

Bijna meteen na de opkomst van de woke-beweging, die aandacht vraagt voor de onderdrukking van minderheden, de doorwerking van het kolonialisme en de slavernij enzovoort, kwam ook de cultus rond de zielige witte man op. Veelal hoogopgeleide witte mannen als Wierd Duk, Ewald van Engelen en Josse de Voogd ageren tegen de “modieuze onzin” van diversiteitsbeleid en vragen aandacht voor het erbarmelijke lot van de laagopgeleide witte man die Trump bewondert en Wilders stemt.

Eind mei interviewde de Volkskrant socioloog Jeroen de Waal, hoogleraar aan de Erasmus-universiteit, die onderzoekt hoe het is te leven met een “lage status”. De Waal is geen Wierd Duk of Josse de Voogd, hij heeft het niet specifiek over witte mannen of Wilders-stemmers, maar hij houdt wel de populaire mythe overeind dat het de hoogopgeleide elite is die neerkijkt op laagopgeleiden, en die ontkracht hij onbedoeld zelf.

Laagopgeleiden “voelen” zich weggezet en “ervaren” dat politici op hen neerkijken, zegt De Waal. Meteen daarna vertelt hij dat die laagopgeleiden, of “mensen met een lage status”, allergisch reageren op elitaire politici, al is hun boodschap dezelfde als die van een volkse, populistische politicus. Hij staat aan het hoofd van een groep onderzoekers die met vragenlijsten mensen met lage status opzoeken en het café uitgejaagd worden omdat ze bijvoorbeeld een chino-broek dragen. “Een chino-broek is in veel lageropgeleide milieus volslagen ondenkbaar”, aldus De Waal (ik moet nog googelen wat een chino-broek is). Een andere veldonderzoeker werd ook met de nek aangekeken, totdat ze haar haar strak achterover in een staart kamde en een ander soort oorbellen indeed. Bepaalde boodschappen worden door laagopgeleiden niet geaccepteerd omdat ze “van een GroenLinkser zijn die me wil vertellen hoe ik moet leven” dus nu vraag ik u: wie wijzen nou precies wie af?
Neerbuigend klassisme

Over het neerkijken op mensen uit een laag sociaal milieu hoeft niemand me iets te vertellen. Ik kom zelf uit een zeer laag milieu, mijn vader was een banketbakker in loondienst, begon een eigen zaak toen ik vijftien was en werd toen welvarender. Veel van mijn vriendinnen kwamen uit een hoogopgeleid milieu en heel wat ouders heb ik naar me zien kijken alsof ik via de wc-pot uit het riool hun huis was binnengedrongen.

Het heeft twee jaar geduurd voordat ik op de universiteit door begon te krijgen wat je moet doen en hoe je je moet uitdrukken om een beetje serieus genomen te worden. Ik ben in de collegezaal vernederd door docenten: puur klassisme. De manier waarop er op Twitter en in de media over me geschreven wordt, over mijn “heftige taal” en “authentieke manier van uitdrukken”, druipt ook van het neerbuigende klassisme, trouwens. Ik schrijf gewoon zoals mensen praten, en dat is niet zoals NRC-redacteuren en hoogleraren schrijven.

Maar de meeste tegenwerking heb ik van het laagopgeleide thuisfront ervaren. Onbegrip bij mijn ouders dat ik me maar opleidingen bleef stapelen, rauwe agressie, als kind al, omdat ik een fanatieke lezer was. “De dominee” werd ik smalend genoemd. Vanwege mijn wat meisjesachtige uiterlijk dacht iedereen dat ik homo was en de homofobie was in elk geval toen niet te harden, zo verbeten. Als student kregen ik en vriendinnen die ook uit een laagopgeleid milieu kwamen constant te horen dat studeren nergens toe leidde en dat we gratis met de trein konden “van mijn belastinggeld”. “Jullie zijn gewoon profiteurs”. Over de trein gesproken, ik werd daar eens bijna in elkaar geslagen door twee troglodieten omdat ik Don Quixote zat te lezen en de trein “geen bibliotheek” was.
Intellectuele nieuwsgierigheid

De wereld van laagopgeleiden is een krabbenmand, het wordt niet getolereerd als je meer wilt dan met je handen voor een baas werken, dan voel je je beter dan de rest, heb je het hoog in de bol en ben je een kwartje dat denkt dat-ie een gulden kan worden. Of nu is dat dan een muntje van 20 cent die denkt dat-ie het tot euromunt kan schoppen.




https://www.frontaalnaakt.nl/archive...witte-man.html
---------------------
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden