Los bericht bekijken
Oud 19 juli 2022, 16:37   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.430
Standaard BEV opladen in <5 minuten... laat maar komen

Het Britse Nyobolt claimt een EV-batterijpack op te kunnen laden tot 90% in minder dan 5 minuten.

Ze gebruiken wel ander gerief voor de anode... namelijk Niobium en het zeldzame Wolfraam (of Tungsten)

Is dat echt al nodig? In elk geval halen ze $ 59 miljoen cash op om het te realiseren. Voor bijzondere EVs en-of voor de EV-autosport.
Wie weet later ook voor een bescheiden massaproductie. Laat maar komen.

Op het figuurtje(gif) de drie ~800 kW laadpunten staan links.

Citaat:
https://electrek.co/2022/07/18/5-minute-ev-charging/

A 5-minute EV charging startup raises $59 million

Michelle Lewis

- Jul. 18th 2022


https://nyobolt.com/technology/

A Cambridge University professor’s ultrafast EV battery startup has raised $59 million in Series B funding. Nyobolt aims to develop a battery that can achieve 5-minute EV charging time.

EV charging in 5 minutes

Goslar, Germany-based H.C. Starck Tungsten Powders (HSC), a wholly owned subsidiary of Hanoi-headquartered Masan High-Tech Materials, the largest manufacturer of mid-stream tungsten products outside of China, led the funding for Cambridge, UK-based Nyobolt.

H.C. Starck will help Nyobolt scale up its R&D and manufacturing centers in the UK and US, as well as its battery recycling program.

Nyobolt’s executives say it’s currently focusing on developing batteries for high-performance racing EVs, and that its batteries could be ready for use in mass-market EV models later this decade, according to Reuters.

Hady Seyeda, CEO of H.C. Starck Tungsten Powders, said:

Nyobolt’s technology is a real breakthrough that we can help commercialize based on our vast experience in transferring innovative solutions into large-scale manufacturing. This partnership is also going to accelerate the development toward a circular economy for batteries via enhanced recycling and new models of use.


The Telegraph explains how Nyobolt is using niobium and tungsten, both stable metals often used to strengthen steel or create steel alloys, to develop battery anodes:

The startup uses battery research developed by Cambridge University scientist Dame Prof Clare Philomena Grey. Nyobolt’s battery anodes use niobium, a gray, crystalline metal, and tungsten, which charge batteries more rapidly.

The company said its technology allowed batteries to be charged to 90% capacity in less than five minutes, while improving power and durability tenfold.

Dame Grey said:

We are excited to move our technologies from development to deployment in the market. We founded Nyobolt following the discovery of new anode technologies containing tungsten with remarkable fast-charging capability to bring these properties to the market in applications touching all aspects of daily life. The funding from H.C. Starck will help Nyobolt to scale up our operations in the UK and the United States and bring a more sustainable solution into the energy storage industry.



Electrek’s Take

There are startups all over the world working on improving EV battery performance, and the EV industry needs all that brain power. But Nyobolt is definitely one to watch.

I’d be curious to know how difficult it will be to scale up this type of battery. Niobium is more plentiful than lead and less abundant than copper, an abundant metal that might see a potential future shortfall, but tungsten is classified as a rare metal. How will their supply of those metals affect this company’s ability to scale?

H.C. Starck Tungsten Powders has access to the world’s largest tungsten reserves outside of China, so its investment in Nyobolt makes sense.
Electrek's Take

Er zijn startups over de hele wereld die werken aan het verbeteren van de prestaties van EV-batterijen, en de EV-industrie heeft al die hersenkracht nodig. Maar Nyobolt is er zeker eentje om in het oog te houden.

Ik zou graag willen weten hoe moeilijk het zal zijn om dit type batterij op te schalen. Niobium is overvloediger dan lood en minder overvloedig dan koper, een overvloedig metaal dat een potentieel toekomstig tekort zou kunnen zien, maar wolfraam is geclassificeerd als een zeldzaam metaal. Hoe zal hun aanbod van die metalen het schaalvermogen van dit bedrijf beïnvloeden?

HC Starck Tungsten Powders heeft toegang tot 's werelds grootste wolfraamreserves buiten China, dus zijn investering in Nyobolt is logisch.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juli 2022 om 17:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden