Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique
Vroeger sprak men van grondbelasting. Ondanks de naam is de aanslag op het Kadastraal Inkomen nooit een voorheffing geweest.
|
Wat komt gij mij nu vertellen? Denkt gij nu echt dat ik maar uit mijn nek zit te kletsen? Controleert gij zelf ooit uw belastingaanslag?
Zoals ik al schreef: de meeste mensen zijn totaal onwetend wat betreft belasting op onroerend goed.
Hoe oud zijt gij? Ik ben waarschijnlijk een stuk ouder. Ik weet 100% zeker, uit eigen ervaring in het verleden, dat dit vroeger een voorheffing was die in mindering gebracht als voorheffing op mijn belastingen.
Ge moogt ook eens op wikipedia lezen:
Citaat:
De onroerende voorheffing is in België een belasting die geheven wordt op onroerende eigendommen. Oorspronkelijk was zij opgevat als een voorschot op de inkomstenbelastingen; vandaar de naam voorheffing. Sinds 1994 is zij een geheel zelfstandige heffing. Zij wordt berekend op het kadastraal inkomen, dat is een vaste raming van de huurwaarde, zoals die door de diensten van het Kadaster (nu Administratie Opmetingen & Waarderingen) wordt vastgesteld. De belasting wordt dan berekend, rekening houdend met de index.
|
bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Onroerende_voorheffing
EN of dat geld nu naar de gemeenten, de provincie, of het gewest gaat; dat kan mij niks schelen. Het blijft een feit dat dit een extra belasting is sinds die heffing een Vlaamse bevoegdheid werd.
@Schoofke: is die link duidelijk genoeg? Allemaal ene grote mond over Vlaamse onafhankelijkheid, en de Belgische overheid afbreken. Maar als de Vlaamse overheid u aan in het zak zit (aan het bezeiken is) waar ge bij staat ziet ge dat niet.