Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat
Ach, hamsteren. Heb ik al eens gedaan, nutteloos. Als er iets niet is dan koop je iets anders, makkelijk zat. We gaan niet verhongeren.
|
In die eerste week van de 2020 lockdown heb ik dat ook gedacht.
Er was niks anders.
Eerst wordt gehamsterd wat er gewild is.
Als dat er niet meer is wordt het tweede gewilde gehamsterd.
Enz.
En dat gaat even rap als dat alles gewild is.
Die lockdown was aangekondigd geweest op een donderdagavond.
Wegens geen tv gezien wist ik van niks, en "ontdekte" ik dat vrijdagnamiddag bij voorraad brood voor weekend en maandag inslaan. Eerste supermarkt, een Aldi, TOTAAL NIKS van brood producten. DUS ZELFS DE DUURSTE AL NIET MEER.
Tweede supermarkt, 100 meter verder, een Colruyt: daar lagen nog 3 zakken paashazen, zijnde het duurste broodproduct dat ze hebben.
Dan in Gent en een uur later, een Colruyt. Ik moest mijn velo buiten tegen de muur achterlaten want de parking onderaan het gebouw, ik raakte er met mijn velo niet eens in, teveel andere velo's, teveel auto's, en vooral, teveel mensen. Ik ben nog tot de roltrappen geraakt, maar toen ik naar boven keek, en al dat volk voor de schuifdeuren zag, en enkele klanten zag spartelen om erlangs buiten te raken, besefte ik (eindelijk) dat er iets aan de hand was dat meer was dan een drukke vrijdaginkoop. Ik sta niet rap perplex, maar toen wist ik even niet wat next. Vragen was duidelijk geen optie, iedereen was totaal op zichzelf en gezellen gericht. Met dat hier te typen herinner ik me nu een scene vlakbij, man, vrouw, 2 kinderen, komende, allez, lopende van hun auto. De man pakte een winkelkar uit de winkelkarrenstock, zag een tweede vlakbij de ingang achtergelaten en riep naar de vrouw om die ook te pakken. De vrouw riep naar de kinderen die er al dichter bij waren dan zij om er al in te gaan zitten en die spurtten er dus naartoe. Ik stond bij dit alles toen nog niet stil, ik nam gewoon waar zonder denken en dacht gewoon dat het uit enthousiasme was met weekend in aantocht. Nu pas besef ik wat ik toen zag: ze waren hun hamsteren aan het organiseren om sneller te zijn. Taakverdeling, estafette.
Tenslotte heb ik nog wat brood gevonden, in alweer een volgende supermarkt, een Aldi. Waar: aan de kassa, wat buiten beeld gesmeten tussen de snelverkoop producten. De inkom en de winkelkarrencote waren 1 vuilnisbelt kapot karton, je moest erdoor waden om binnen te gaan. De rekken waren op de duurste producten na quasi leeg, er was quasi geen volk meer in de winkel zelf ook, om die reden allicht. Er was 1 kassa met 1 kassierster met een "wat nu?" tekstballon erboven, normaal als er geen klanten aan de kassa zijn gaan ze de lege dozen uit te rekken halen of die aanvullen. Maar de winkel, en allicht het magazijn ook, was wit geworden van de kleur van lege rekken en de grond alle kleuren van kapotte verpakkingen en gebroken glas, niet in 1 2 3 opgeruimd. En die vroeg ik dus wat er aan de hand was, en zo kwam ik dat eindelijk te weten.
En dat is ook het beeld waarmee ik dit onderwerp startte.
Toen, was iedereen verrast, en toen, wist niemand wat ging komen. Het was een totaal nieuwe situatie, een situatie onbekend in ons "Vrije Westen".
Dat gaat nu anders zijn he. Het zal niet meer helpen van georganiseerd en rapper dan de rest te zijn, want net zoals na de crisis van 2008, de financiele rantsoeneringen van de centraal plannende Nazi bende, gaan ze bij hun volgende Zwarte dag, gereed staan om de hamsteraars te doen falen in hun opzet he.
En dus moet een goede hamster die Zwarte dag VOOR zijn.