Discussie: Over de vrije wil
Los bericht bekijken
Oud 6 februari 2023, 11:20   #143
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Kan je iets willen zonder je daarvan bewust te zijn (zonder het te denken)? Dat denk ik niet. Het bewustzijn kent verschillende niveau's. Lichamelijk bijvoorbeeld het slikken van speeksel en je omdraaien in je slaap. En rationeel bewustzijn van gebeurtenis met zijn impact op jezelf en anderen. (...)
Kan een mens iets geloven uit vrije wil? Ik denk het niet. Wie iets gelooft is geneigd ernaar te handelen, of anders opzettelijk te handelen in strijd met dat geloof. Dat is het leidmotief van de bijbel vanaf de boom van kennis van goed en kwaad.

Matteüs schrijft over de vrije wil om te geloven.
17:1 Toen antwoordden Hem enige der schriftgeleerden en Farizeeën en zeiden: Meester, wij zouden wel een teken van U willen zien. Maar Hij antwoordde hun en zeide: Een boos en overspelig geslacht verlangt een teken, maar het zal geen teken ontvangen dan het teken van Jona, de profeet. Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo zal de Zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en drie nachten. De mannen van Nineve zullen in het oordeel opstaan met dit geslacht en het veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona en zie, meer dan Jona is hier. De koningin van het Zuiden zal in het oordeel optreden met dit geslacht en het veroordelen, want zij is gekomen van de einden der aarde om de wijsheid van Salomo te horen, en zie, meer dan Salomo is hier.
(...)
Terwijl Hij nog tot de scharen sprak, zie, zijn moeder en broeders stonden buiten en trachtten Hem te spreken te krijgen. [En iemand zeide tot Hem: Zie, uw moeder en uw broeders staan buiten en trachten U te spreken te krijgen.] Maar Hij antwoordde de boodschapper en zeide: Wie is mijn moeder en wie zijn mijn broeders? En Hij strekte zijn hand uit over zijn discipelen en zeide: Ziedaar mijn moeder en mijn broeders. Want al wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is, die is mijn broeder en zuster en moeder.

De Farizeeën en schriftgeleerden wilden klaarblijkelijk wel geloven als Jezus een teken zou geven als bewijs van zijn autoriteit. Dat idee was geheel in overeenstemming met de tijdgeest. Zijn moeder Maria en broers geloofden ook niet in hem - ze wilden dat niet en konden dat niet.
Piero is offline   Met citaat antwoorden