Discussie: Over de vrije wil
Los bericht bekijken
Oud 8 februari 2023, 10:49   #148
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Toch maak je een denkfout. Indoctrinatie is beïnvloeding en verleiding. De dwang daarbij is de verplichting godsdienst onderricht te volgen, bijvoorbeeld op school in verplichte lesuren. Of een kind het gelooft hangt af van andere factoren, en ander onderricht, bijvoorbeeld van ouders of familie. Het is deterministisch, oorzaak en gevolg.
Wat ik over godsdienst schrijf verklaart mijn ongelovigheid.
dwang, indoctrinatie en hersenspoelen maakt de mens uiteindelijk tot een gelovige.
Citaat:


Deze inconsequente opvatting dat geloven deels onvrij is wn deels vrij heb je te danken aan indoctrinatie van onzin over een ziel. Die bestaat niet. Je hebt een dualistische of misschien een trinitaire opvatting over de mens. Van Hegel overgenomen?
De ziel bestaat, het is je gevoelsleven waaruit het geloof wordt geboren.
Zonder ZIEL ben je slechts een mechanische robot.
En zonder GEEST is de mens ook nog eens DOM.
Citaat:


Dat is flauwe kul want voor de mens tegenstrijdig en voor een nietbestaande god niet aantoonbaar. De eenheid van begrippen van Hegel is taalkundige onzin. Ik zal nog voorbeelden geven van geloof en ongeloof en opprtunisme in de geschidenis van de joden, dankzij Flavius Josephus. Die heeft er boeken over volgeschreven en had daarin zelf ook een ruime ervaring. Het werd in zijn tijd nog begrepen. Lees dat eerst eens.
Als je mijn atoomtheorie niet kunt begrijpen dan kun je nog altijd een hoop onzin over die oude Bijbel schrijven.
Dan doen de mensen al reeds 2000 jaar, dus volg de domme massa in deze.
Echte VRIJHEID is slechts de enkeling gegeven, de enig ware CHRISTUS dus.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden