Discussie: belastingen
Los bericht bekijken
Oud 18 augustus 2008, 22:40   #49
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dat is niet juist, waarom zou de markt inelkaar storten ??? De huurprijs zou kunnen duurder worden, dat wel... De motivatie om te kopen zou echter dramatisch groter worden. Dus de huizen worden meer waard voor de eigenaar-bewoner, en minder waard voor de eigenaar verhuurder. Dat zou kunnen het effect zijn.


De huurprijs kan enkel heel traag duurder worden. I.e. bij wisseling van huurder. M.a.w. het verhuren wordt sowieso een pak minder interessant en kan dit (eventueel) enkel op lange termijn weer inhalen.

Ik heb zelf twee huurders die al 15 en 20 jaar respectievelijk een appartement huren. Gezien de indexering de reële prijzen absoluut niet volgt betekent dit dat ik als ik de zaken louter economisch bekijk best die appartementen verkoop (en de huurders dus op straat komen te staan), waarna ik zelfs van een simpel spaarboekje een merkelijk hoger rendement zal halen dan ik nu heb.

Nu om andere redenen doe ik dat voorlopig niet, maar als de zaken er nog op gaan verslechteren voor mij als verhuurder dan rest mij rationeel weinig andere keuze. En ik ben er zeker van dat ik lang niet de enige verhuurder ben in deze situatie.

M.a.w. je zal mogelijk een lichte daling krijgen van de prijzen van vastgoed om te kopen (wegens groter aanbod), maar de huurmarkt zelf zal veel krapper worden. Het aanbod zal sterk afnemen en de gevraagde huurprijs (voor nieuwe huurders) zal sterk stijgen.

Het idee om alles via een vennootschap te doen vind ik simpelweg waanzinnig om eerlijk te zijn. Het laatste wat we in dit land nodig hebben is nog een hoop extra bureaucratie met 0.0 toegevoegde waarde.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 18 augustus 2008 om 22:43.
Rr00ttt is offline