Los bericht bekijken
Oud 10 april 2012, 16:14   #47
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Consensus democratie is trouwens in Zwitserland toegepast tot in het Federale niveau als ik mij niet vergis.
Inderdaad. En de directe democratie is hier de oorzaak van. Ik merk twee grote verschillen tussen Zwitserland en België:
De scheiding tussen uitvoerende en wetgevende macht is veel meer uitgesproken. De "Bundesrat" voert beslissingen uit, die in de eerste plaats door het parlement voorgeschreven worden. En dat kan betekenen dat een minister dus soms een beleid moet voeren dat tegen het programma van zijn eigen partij in gaat.
Er wordt veel meer naar consensus gezocht. Dit omdat minderheden via het volksinitiatief juist veel druk kunnen uitoefenen, en niet genegeerd kunnen worden.
Als een initiatiefcomité er in slaagt genoeg handtekeningen bij elkaar te krijgen dan is het eerste dat er gebeurd onderhandelen met de regering en het parlement, om eventueel tot een compromis te komen tussen de wensen van het initiatiefcomité en de overheid. Pas als dat niet lukt komt het tot een referendum, waarbij de regering doorgaans ook over een tegenvoorstel laat stemmen.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden