Los bericht bekijken
Oud 12 oktober 2017, 22:07   #9982
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Evenzeer verbaast mij dat figuren hier op dit forum, die bekend zijn om hun linkse sympathieën, nu plotseling aanhangers blijken te zijn van de huidige erfgenamen van het extreem-rechtse Franco-regime in Madrid.
Extreem-rechts Franco regime is overdreven, maar er zijn zeker overblijfselen terug te vinden dat klopt.
Ik ben het ook niet altijd eens met wat als links beschouwd wordt in België.
Namelijk: doodknuffelen van Islam, holebi's, asielzoekers, etc. allergisch tegen flaminganten, volksgebruiken, etc.

Persoonlijk ben ik zeker geen flamingant, ik vind dat Vlamingen en Walen meer gemeen hebben dan hen scheidt, en dat geldt ook voor Catalanen en Spanjaarden. Ik heb het zowiezo niet voor opdeling in kleine staten.
Ik heb de desintegratie van de Sovjet-Unie live meegemaakt.

Maar moest de meerderheid van de Vlamingen nu onafhankelijkheid zou willen, vind ik niet dat je hen kunt beletten uit België te stappen. (dan mogen ze Brussel wel op hun buik schrijven natuurlijk)
Ik vind de Catalanen sympathieker dan Rajoy en Felipe, dat geef ik toe, maar daarom vind ik nog niet dat Spanje uiteen moet vallen. Voor mij staat links trouwens voor een rechtvaardige socio-economische verdeling.
Ik ben ook voor homorechten, integratie van mensen met migratieachtergrond, etc. maar zoiets is absoluut ondergeschikt aan het streven naar een zo klasseloos mogelijke maatschappij. (daarnaast vind ik ook dat veel nieuwkomers die zich misdragen veel harder aangepakt moeten worden, dat culturele tradities in stand moeten gehouden worden, dat Islam geen verrijking is voor ons land, en dat franstaligen nog steeds veel te weinig moeite doen om Nederlands te leren; ik ben links omdat ik geloof in een klasseloze maatschappij, maar ik heb helemaal niets met de hippe, schijnlinkse, stedelijke elite)

De fout die de Spaanse regering gemaakt heeft is hen een legaal referendum ontzeggen. Dat landen als Oekraïne, Turkije, etc. zoiets met geweld willen voorkomen kun je voorspellen, maar in West-Europa, in een land dat een westerse democratie zegt te zijn, hoort dit niet.
De enige correcte manier om het conflict te ontmijnen zou zijn dat Spanje de grondwet wijzigt, op voorwaarde dat Catalonië z'n unilaterale onafhankelijkheidsverklaring intrekt. Dan moet er een referendum komen waar iedereen aan zal meewerken, en dat bindend zal zijn, ook voor de Spaanse regering.

Laatst gewijzigd door tomm : 12 oktober 2017 om 22:34.
tomm is offline   Met citaat antwoorden