Los bericht bekijken
Oud 31 juli 2017, 00:23   #10516
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
755 Amerikaanse diplomaten moeten hun bedrijvigheden in Rusland stopzetten, het land verlaten.
Dat is nog maar het begin van de maatregelen.
Als Trump de sancties tekent (hij staat onder enorme druk dat te doen, hoewel hij het er duidelijk niet mee eens is, de Amerikaanse "deep state" legt haar wil op aan de verkozen president) volgen een hele reeds tegenmaatregelen. Ook Merkel heeft gezegt de Amerikaanse chantage niet te zullen pikken, het betekent het einde van het front van de EU en de VS ten opzichte van Rusland. Men mag ook een stroom van nieuw hoogtechnologisch speelgoed verwachten richting Iran, en warmere relaties met Turkije. Tenslotte zal de reeds zeer hechte relatie met China alleen nog maar hechter worden.
Rusland en China samen zijn veel machtiger dan de Sovjet-Unie ooit was.
Tenslotte zullen de Russische ticonen hun geld uit de VS wegtrekken, en zal Rusland actief meewerken aan de Chinese pogingen om de dollar te vervangen als internationale munt. Het is ook zeer waarschijnlijk dat Amerikaanse bedrijven Rusland zullen moeten verlaten.
Nadeel is dat Rusland afhankelijk zal worden van China, de nieuwe wereldmacht, maar het Westen heeft hen daartoe gedwongen, ze waren liever neutraal gebleven in het onvermijdelijke conflict tussen China en het Westen dat er aan zit te komen.
Wat Oekraïne betreft, het is een failed state, en de Russen zullen steeds minder verbergen dat ze de rebellen steunen, en ook andere oppositie krachten tegen het regime.
Dit versterkt uiteraard de positie van Putin, hij kan nu alle problemen in Rusland op de Amerikanen steken, en elke oppositie als verraders brandmerken. De meeste Russen volgen hem daarin. De Amerikanen waren al weinig populair voor het Oekraïne debacle omdat ze het Yeltsin-regime steunden, de Tsjetsjenen, en alle anti-Russische krachten in de voormalige Sovjet-Unie, en omdat alle beloften aan Gorbatchov leugens bleken.
De ontgoocheling in het Westen, en de VS specifiek, is des te groter omdat veel mensen toenadering tot het Westen wilden eind jaren 80, en geloofden in de goede bedoelingen van westerse leiders. Na Oekraïne is ontgoocheling omgeslagen in haat. Bij m'n laatste bezoek aan Rusland werd me steeds gevraagd of ik in de VS woon, omdat m'n Russisch accent niet meer zo loepzuiver is. Toen ik zei België, kreeg ik een hand want "met Amerikanen schudden we geen handen".
Met de VS voert Rusland zowiezo weinig handel, dus die sancties zijn symbolisch. Maar wel goed om het moreel op te krikken, en te zien wie de vijand is.
tomm is offline   Met citaat antwoorden