Discussie: Anarcho-kapitalisme
Los bericht bekijken
Oud 17 oktober 2007, 20:19   #34
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter
 
GaRnaaLBeeR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.384
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht

Ik ga niet ontkennen dat Somalië verre van het liberale wonderland is dat 'wij' beloven.
Maar het is (voor een deel) een land zonder overheid. Punt.

http://www.mises.org/story/2701

En dat is het AK doel. Dat betekent niét dat het kapitaal daar alles te zeggen heeft.
Bwa geen staat. Volgens deze tekst lijkt de clan een zeer dominante rol te spelen.http://www.lvsvleuven.be/teksten.php?IDTekst=75
En hoe noem je dan het beleid van de islamitische rebellen. Ik herinner mij nog dat ze in het nieuws zeiden dat de mensen al blij waren dat de fundementalisten toch iets van orde konden brengen.
Begrijp me niet verkeert, ik wil geen staatsmacht verdedigen. Maar het louter ontbreken van een oficiele staat wilt volgens mij weinig bewijzen over de mobilizerende mogelijkheden van het liberalisem/anarcho kapitalisme. De huidige chaos (laten we eerlijk zijn, er is daar geen spraken van anarchistische, organische bestuursvormen) is in de eerste plaats het gevolg van een burgeroorlog, waarvan de oorzaak mommenteel niet toe doet. En dus niet van de een of andere ideologische stroming die gedragen en uitgevoert word door de massa's.
Of je zou er vanuit gaan dat een anarcho kapitalistische maatschapij enkel tot stand kan komen door bloedige conflicten. Maar zo slecht zullen ze ook weer niet zijn.

Citaat:
Neen... AK is niet 'pro kapitalisme'. Dat kan niet. AK staat voor 'geen overheid'. Dat kan je - en zal wrslk ook in de Westerse wereld - kapitalistisch/liberaal ingevult worden. Dat is individueel, natuurlijk.

We gaan iig een overheid (en dus de steun van het volk) nodig hebben om liberaal wonderland te bereiken. Maar er zijn héél, héél, véél mensen (ook héél rijke mensen...) die geen enkele baat hebben bij een liberaal land.

Het grootkapitaal zal - als we de thesis van 'iedereen is een rationele egoïst die enkel voor zichzelf stemt' volgen - niét (echt niet) liberaal stemmen. Zij winnen dan ook bij de huidige maatschappelijke omstandigheden.
Anarcho kapitalisme heeft dus niet perse te maken met kapitalisme?

Citaat:
Moet dat dan?
Ja graag, de staat verweideren gebeurt niet door alleen maar boeken te schrijven. voor zoiets heb je een massale mobiliztie nodig van maatschappelijke krachten die daar baat bij hebben. daar heb je een tactiek voor nodig. En zeker wanneer mensen nog nooit noemenswaardige intresse hebben getoont om in de kapitalistische markt te vertrouwen.

Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 17 oktober 2007 om 20:23.
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden