Los bericht bekijken
Oud 3 augustus 2014, 18:52   #26
Odhaviing
Partijlid
 
Odhaviing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2014
Locatie: Earth (currently)
Berichten: 259
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Heb ik het zonet niet gezegd? Fascisme is de verheerlijking van de Staat tot essentie van het zijn. Fascisme beperkt zich ook niet tot politiek gekibbel.

Fascisme laat zich heel moeilijk herkennen daar het zich niet druk maakt om links of rechts, maar zichzelf op een compleet andere schaal positioneert.

Als we kijken naar wat fascisme wel is en degenen die fascistisch genoemd worden niet zijn:
- Revolutionair
- Anti-egalitair
- Anti-positivistisch, anti-utopisch en anti-Verlichting
- Macht is recht

Om een paar voorbeelden te geven.
Ik volg u zeker dat fascisme een levenswijze is, maar verder zie ik geen verband tussen het verheerlijken van de staat an sich ten nadele van het individu.

Het is de ideologie die de staat gebruikt als middel om zijn visie door te drukken. Indien een staatstructuur volledig komt te verdwijnen, dan nog zou fascisme mogelijk zijn via bedrijven als drukkende structuur.
Verder gaat elk fascistisch regime zo ver om in naam van zijn ideologie, niet in naam van de staat, te moorden en te onderdrukken.

Fascisme heeft dan niets te zien met een staat an sich, maar meer met een vorm van (semi)religieus fanatisme, de laatste expressie: in extremis.
__________________
There are more things in heaven and earth, Horatio,
Than are dreamt of in your philosophy.
- Hamlet (1.5.167-8), Hamlet to Horatio
Odhaviing is offline