Los bericht bekijken
Oud 21 mei 2009, 19:09   #293
FerdiEgb
Schepen
 
Geregistreerd: 3 oktober 2008
Locatie: Stabroek
Berichten: 496
Standaard

Ik heb deze discussie nu een tijdje gevolgd en heb weinig toe te voegen aan wat patrickve vertelt. Enkel een paar aanvullingen en vraagjes...

Ik heb zelf in lang vervlogen tijden ooit stage gelopen in Belgonucleaire, toendertijd in Mol zoekend naar oplossingen om het "moeilijkste" afval strontium en cesium te concentreren uit de opwerkingsvloeistoffen. Sindsdien geen binding meer gehad met iets dat met nucleair te maken heeft.

Wel heb ik de beslissing van de regering om uit te stappen uit het nucleaire tijdperk als zeer dom beschouwd, zeker omdat er (nog lang) geen goeie, betaalbare en technisch haalbare alternatieven zijn.

Om van de alternatieven te spreken: ik heb er aan gedacht om zonnepanelen te installeren, maar dat is bij mijn huis niet erg zinvol (Oost-West dak...) en de kostprijs, ondanks de subsidies en een goed pensioen moeilijk om even op te hoesten... Zonnepanelen hebben het voordeel dat ze beter voorspelbaar zijn dan wind, en stroom leveren op het ogenblik dat het verbruik het hoogst is. Of dat werkbaar is/blijft boven 20-30% van de basislast is wel een open vraag, zolang er geen efficiënte, betaalbare, manier is om reusachtige hoeveelheden electriciteit op te slaan. Dat laatste geldt zeker voor windenergie. Die veranderen zo snel in regime dat men klassieke centrales moet laten bijstaan om dat op te vangen (met pure verspilling van energie tot gevolg: tot 30% van de vollast om niets te produceren).

In sommige landen (VS) wordt wind gebruikt om water terug te pompen in stuwmeren, die dan gemiddeld meer electriciteit kunnen produceren op een flexibele manier. Onze geografie is daar jammer genoeg niet zo geschikt voor.

Ik heb de website van patrickve bekeken: indrukwekkend! Ik kende het hele verhaal van de IFR reactor niet, wat een stommiteit om dat niet te laten doorgaan. Verder een vraagje voor Patrick (of wie dan ook): indertijd is er een verbod gestemd op het gebruik van MOX in België, is dat nog steeds het geval of wordt dat al wel gebruikt?
FerdiEgb is offline   Met citaat antwoorden