Los bericht bekijken
Oud 27 mei 2009, 11:55   #412
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Dat is niet zoveel ik heb gewoon de totale hoeveelheid steenkool genomen (in zolder is 62 000 000 m³ steenkool uit de grond gehaald) plus een schatting voor de schachten, gangen en mijnafval dat ook naar boven is gehaald. Dus 100 000 000 m³ is ongeveer het minimum dat er aanwezig moet zijn.
Ik heb een van die mijnen 30 jaar geleden of zo bezocht (Winterslag geloof ik dat het was), en ik denk dat mijn schatting van een dwarsdoorsnede van een galerij van 10 vierkante meter niet ver ernaast zit (er was een klein treintje waarin je in 4 geplooid zat in een blikken doos dat daar door reed, en je kon net naast het spoortje lopen).

Welnu, 100 000 000 kubieke meter aan een doorsnede van 10 vierkante meter komt uit op 10 000 kilometer, niewaar ? Ik zie niet goed in hoe je daar rond kunt...


Citaat:
Als je die mijn vol water zet heb je beneden een druk van 100 bar. Dat is dan ook de minimumdruk die men moet gebruiken om te zorgen dat de mijn niet vol water zou lopen. In een drukloze mijn moet men immers altijd het water wegpompen.
Ja, maar ik heb geen probleem met 100 bar beneden. Ik heb een probleem met 100 bar boven. En met 100 bar tout court. Ik denk niet dat het praktisch is.

Of bedoel jij misschien om het spul af te sluiten beneden ? Ja, da's misschien doenbaar. Ik dacht dat je gewoon een dik stalen deksel bovenaan de mijnschacht wilde leggen, en daar dan maar lucht in pompen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden